Øboere skal selv gøre forsøg på at løse færge-strid

Det skabte et mindre oprør på Skarø, da politikerne i Svendborg kommune lagde op til at ændre sejlplanen for øfærgen Højestene, så den ikke længere skulle gå ind til Skarø først - og efterfølgende sejle til Drejø. Nu skal ikke mæglingsmøde mellem beboerne på Skarø og Drejø forsøge at finde en løsning.

Skal færgen Højestene sejle forbi Skarø og direkte til Drejø på den vigtige afgang i sommerhalvåret kl. 11.30 fra Svendborg. Det ønsker de på Drejø, mens skarøboerne er oprørte. Beslutningen er endnu ikke truffet, men har allerede fået konsekvenser på Skarø.. Foto: Svendborg Kommune

Ændringen vil betyde, at færgen kl. 11.30 fra Svendborg sejler forbi Skarø og direkte til Drejø. Først på tilbageturen lægges vejen forbi Skarø.

Og den påtænkte ændring skabte med det samme kritik og fik konsekvenser på Skarø. Ejeren af øens populære Café Sommersild meddelte på Facebook, at lukker caféen.

“Erhvervs- og turismeudvalget (i Svendborg kommune, red.) fjerner stort set SommerSilds forretningsgrundlag, som er afholdelse af middagsselskaber,” lød begrundelsen.

Siden er debat-bølgerne gået højt mellem øboerne, men nu skal beboerne på Drejø og Skarø forsøger at finde en løsning på konflikten uden politisk indblanding, skriver Fyns Amts Avis.

Det er Svendborgs borgmester Bo Hansen (S), der efter et møde med repræsentanter fra de to øer, har bedt dem sætte sig sammen for at finde en løsning, som begge parter kan se sig selv i.

Hvis det ikke lykkes, vil politikere beslutte, hvordan sejlplanen for 2025 skal se ud.

“Jeg tror, vi kan nå frem til noget, som er bedre end det, politikerne har lagt op til. Vi starter fra nul, og så prøver vi ad. Det vil være til alles bedste, hvis vi kan det, siger skarøboen Bjarne Madsen til avisen, men anerkender samtidig at opgaven bliver svær.

Det samme gør Lars Milling fra Drejø, der mener at chancen for enighed er fifty-fifty.

Forhandlingsmødet finder sted den 21 marts, hvor hver ø stiller med to deltagere, mens kommunens erhvervchef, Søren Bach- Hansen og havnemester Christian Steffensen skal sørge for at alle informationer kommer på bordet.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle