Nyt værft må satse på små nichesegmenter
Det er aldeles ikke nemt at drive et stort værft i Danmark, og hvis erhvervsminister Henrik Sass Larsens ambition om at få etableret et nyt stort værft i Danmark, skal blive til noget, må det nye værft tage ved lære af Karstensens Skibsværft i Skagen.
”De gælder om at finde den balance, hvor du hele tiden byder ind på specialskibe, som er så små, at de store nybygningsværfter i for eksempel Asien ikke begynder at interessere sig for markedet. For når først man når derop bliver det rigtig svært”, siger Peter Jann Nielsen, tidligere direktør for Lindøværftet.
Et godt eksempel, som det nye værft kan tage ved lære af, er Karstensens Skibsværft i Skagen, som er specialiseret i at bygge fiskefartøjer.
Karstensens Skibsværft får udført stålarbejdet hos udenlandske underleverandører, og den metode bør danske værfter satse på, mener Peter Jann Nielsen.
”En gangbar forretningsmodel er jo at få stålarbejdet udført i udlandet og få skroget sejlet til Danmark og så foretage alt det specialiserede installationsarbejde i Danmark. Det er med denne model, at et dansk nybygningsværft vil have sine bedste muligheder”, siger han.
Lindøværftet forsøgte selv at satse på specialfartøjerne uden, at det dog lykkedes.
”På Lindø forsøgte vi gentagne gange at slå ind på nichesporet og byde ind på mere specialiserede skibstyper. Men det er en svær øvelse, når du står med nogle værftsfaciliteter, som er skabt til at bygge containerskibe. Desuden kan du ikke bare opbygge de nødvendige færdigheder hos medarbejdere og underleverandører. Det er noget, som skal bygges op over flere år”, siger Peter Jann Nielsen.
Det tidligere Lindøværft er som bekendt omdannet til Lindø Industripark, og her fylder reparationsværftet Fayard det meste af arealet. Men her afviser man at ville begive sig ud i at bygge nye skibe. Her holder man sig til reparationer og ombygninger.
Kilde: borsen.dk