Nyt feederkoncept til heavy lift
Tyske ARKON Shipping har sammen med polske BEST Logistics udviklet et nyt transportkoncept til Nordsøen og Østersøen. Konceptet overfører feederprincippet fra containerskibsfarten til heavy lift og projektlast. Baltic Cargo Shuttle (BCS) er et moderne heavy lift-skib med to dækkraner, der hver har en kapacitet på 200 ton.
”Den udløsende faktor for ideen om at stoppe last sammen var de ekstra omkostninger, der vil opstå på grund af de nye MARPOL-regulativer fra 1. januar 2015 i Nordsøen og Østersøen”, siger Torsten Westphal, adm. direktør for ARKON Shipping.
Med Baltic Cargo Shuttle, der kan anløb alle østersøhavne inden for højst to dage, er der nu mulighed for at kompensere for de ekstra omkostninger. BCS er en feederservice, som giver afskibere og befragtere mulighed for at reducere deres omkostninger betydeligt ved at købe en part time charter.
Andreas Haefner, adm. direktør hos BEST Logistics, ser den høje fleksibilitet som en yderligere fordel:
”Da skibet er på stand-by i området kan kunderne nyde fordel af bookinger med kort varsel og hurtig vending. Ruterne vil derefter blive koordineret individuelt”.
”Når man tager i betragtning, at dele – specielt inden for byggeriet – bliver større og tungere og ikke længere kan puttes i en container, udnytter denne service tidens tendens”, fortsætter han.
Heavy Lift-skibet MV ”Lyra J” er indsat på ruten. Med de to kraner, der har en samlet kapacitet på 400 ton, er skibet ideelt især til de havne, som ikke er udstyret med heavy lift-kraner. Skibet har en kapacitet på 8.000 ton og en dybgang på 7,7 meter. Skibet sejler mellem havnene i Antwerpen og Hamburg samt de britiske øer, Skandinavien og Østersøområdet helt til Skt. Petersburg. Transittiden mellem to havne i Østersøen er højst to dage og mellem Nordsøen og Østersøen allerhøjst fire dage.
Kilde: ARKON Shipping