Nye svovlregler kan lukke færgeruter
EU-kommissionen fastholder sit krav om, at indholdet af svovl i bunker skal reduceres fra 1,5 pct. til 0,1 pct. i SECA-området med virkning fra 1. januar 2015. DFDS advarer om, at beslutningen kan komme til at koste færgeruter livet.
Bunkerolien med lavt svovlindhold kan meget vel komme til at koste det dobbelte i forhold til prisen i dag
"En så stor stigning i udgiften til brændstof vil give et stort pres på en lang række af vores ruter. Særligt de ruter hvor vi er i direkte konkurrence med landevejen. Vi frygter, at prisstigningen vil sende mange af vores kunder væk fra Østersøen og ud på de tyske og polske landeveje. Hvis reglerne bliver gennemført, som det er planlagt nu, vil det højest sandsynligt får konsekvens i form af rutelukninger", siger Gert Jakobsen, kommunikationschef i DFDS, til Berlingske Business.
Også Danmarks Rederiforeningen frygter, at gods og passagerer bliver flyttet fra transport på havet til land- og flytransport.
Rederiforeningen arbejder derfor på at finde alternative løsninger, hvor man opnår en tilnærmelsesvis tilsvarende miljøforbedring samtidig med, at man tager hensyn til nærskibsfartens konkurrenceevne.
EU’s transportkommissær, Siim Kallas, har tidliger erkendt, at de nye regler om reduceret svovlindhold vil presse den nordiske færgetrafik.
Kilde: Berlingske Business