Nye skibe langt mere miljøvenlige
En model udarbejdet af DNV gør det nu mulig at forudsige, hvordan de mange nye miljøtiltag vil påvirke skibsfartens udledning af CO2 i fremtiden. DNV vurderer, at de skibe der leveres i 2020 vil have 30 procent lavere CO2-udslip end tilsvarende skibe i dag.
”Modellen er meget avanceret. Vi har lagt en lang række parametre ind, forskellige forudsætningen omkring den økonomiske udvikling og rederiernes investeringsbeslutninger, opdelt på forskellige skibstyper og segmenter”, siger Remi Eriksen, koncerndirektør med ansvar for maritim og olie og gas, i Det Norske Veritas, til tu.no.
DNV spår, at reduktionen i CO-udslippet især vil komme fra:
• IMO kravet om Energy Efficiency Design Index / EEDI for nye skibe samt Ship Energy Efficiency Management Plan / SEEMP, for alle skibe.
• 30 procent af alle skibe vil sejle på LNG
• Ny teknologi - skrogdesign, scrubbere, katalysatorer og renere brændstof
Renere brændstof er det enkelt-element der ifølge DNV vil have den største effekt på miljøet.
Containerskibsfarten vil være de der går i spidsen, når det gælder implementeringen af den nye grønne teknologi.
”Nye containerskibe som bestilles i dag, vil ha 20 - 30 procent lavere udslip sammenlignet med dem som blev bygget i går. Tankskibe bliver det næste segment der tager fat”, siger Remi Eriksen.
Kilde: tu.no