Nye Scandlines skibe er godt på vej
Ombygningen af de to nye Scandlines-skibe går planmæssigt hos Fayards værft på Lindø og kan nu for alvor ses. I sidste uge fik de to Scandlines-færger M/F Berlin og M/F Copenhagen igen monteret skorsten. Hver skorsten er cirka 25 meter lang, 6 meter bred og 5 meter høj og vejer omkring 46 tons.
Scandlines og Fayard arbejder sig i fællesskab gennem projektplanen, og en del af opgaverne er allerede vellykket gennemført:
De to oprindelige øverste dæk, 8 og 9, er fjernet helt. Størstedelen af dæk 7 inklusive broen er erstattet af en ny konstruktion. Det nye 8. dæk er blevet genopbygget i stål og der er fjernet et dieselgeneratorsæt.
Yderligere fremskridt blev nået, da begge skibe fredag den 27. februar 2015 kom i dok indtil starten af maj. I denne periode skal de bundbehandles, og anodebeskyttelsen skal færdiggøres. Herudover skal fremdrifts- og manøvreringsfaciliteter som ror, bovpropeller, azipod-drev og propeller kontrolleres og poleres, ballastvandtankene renses og meget mere.
Mens skibene er i dok, fortsættes arbejdet på de elektriske og mekaniske dele samt på alt indvendigt. Arbejdet omfatter nyt interiør og tekniske installationer på dæk 7 og 8, hovedsageligt i letvægtsmaterialer.
Skibene får installeret rør til nyt varme-, ventilations- og klimaanlæg. Ny kabelføring på begge skibe er påbegyndt og der sker montering af master med antenner, radarscannere etc.
Installationen af Scandlines’ banebrydende hybridsystem er påbegyndt og ligeledes installation af scrubber, der reducerer udledning af svovl og partikler med mindst 90 procent. Der installeres navigationsbro på begge skibe.
De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock. De nye skibe er specielt designet til ruten og kan hver medtage 1.300 passagerer og 460 biler eller 96 lastbiler mod den nuværende kapacitet på 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler. Scandlines forventer færgerne i drift i anden halvdel af 2015.
Kilde: Scandlines