Nye regler for anti fouling-certifikater
De anerkendte klassifikationsselskaber har, med autorisation fra Søfartsstyrelsen, overtaget arbejdet med at udstede certifikater og foretage de såkaldte anti-fouling syn. Selskaberne har således også ret til at gennemføre de nødvendige undersøgelser og prøvetagninger.
For skibe, der ikke er i klasse hos et anerkendt klassifikationsselskab, vil syn og udstedelse af certifikater blive varetaget af Søfartsstyrelsen.
Det er nødvendigt at have et anti fouling-certifikat, således at alle skibe med en tonnage på og over 400 GT kan dokumentere, at deres bundmaling ikke indeholder organiske tinforbindelser. Tinforbindelserne er skadelige for miljøet og er blevet gjort forbudt gennem den internationale konvention om antibegroningssystemer i bundmaling om bord på skibe (AFS konventionen). Danmark har tidligere tilsluttet sig denne konvention.
Alle skibe med en længde på 24 meter eller derover, men med en tonnage under 400 GT, skal være i besiddelse af en anti fouling-erklæring. Denne består af et skema (LINK), der skal udfyldes og underskrives af skibets reder eller af dennes autoriserede agent.
Modsat certifikatet er der ved erklæringen ikke krav om syn og certificering fra et anerkendt klassifikationsselskab eller Søfartsstyrelsen. Den skal blot udfyldes sandfærdigt og altid medføres om bord og kunne forevises på forlangende.
Tidligere har udstedelse af certifikaterne været varetaget af By- og Landskabsstyrelsen. Den nye bekendtgørelse, som har givet anledning til ændringerne, bemyndiger Søfartsstyrelsen til at udføre AFS syn samt udstede certifikater på vegne af By- og Landskabsstyrelsen, men giver tillige mulighed for at autorisere de anerkendte klassifikationsselskaber til at udføre dette.
Kilde: Søfartsstyrelsen