Nye muligheder for søopmåling
Et nyt søopmålingskoncept og andre aktører end forsvaret i forbindelse med søopmåling i Grønland er muligvis på vej. Søopmålinger herhjemme kan gøres på en anden måde end den nuværende, lyder det fra miljøminister Ida Auken.
Ministeren beskriver blandt andet en model, hvor et skib med eget opmålingsudstyr skal fungere som moderskib for to mindre opmålingsfartøjer. Det nye koncept vil erstatte det nuværende koncept for søopmåling, der kun består af to mindre søopmålingsfartøjer.
Det Grønlandske Selvstyre og den danske regering har i samarbejde prioriteret, i hvilken rækkefølge der skal opmåles. Første prioritet er genopmåling af de mest besejlede ruter, derefter kommer de indenskærs ruter fra Upernavik til Kap Farvel og til sidst opmåling af områder med
erhvervsmæssig interesse. I området nord for Upernavik er opmålingerne fortsat sporadiske, ligesom østkysten kun er detailopmålt.
”Selvstyret og den danske regerings prioritering er fornuftig, men det er meget relevant, at se på om andre end forsvaret i fremtiden vil kunne søopmåle i Grønland. Jeg håber, at ministerens positive svar vil åbne op for, at flere skibe i fremtiden vil kunne bistå forsvaret i at indhente relevante data til søopmålingen af vores hav, så vi hurtigere kan få mere dækkende søkort i hele Grønland”, siger Sara Olsvig, folketingsmedlem for Inuit Ataqatigiit.
Behovet for nye opmålinger er blevet aktuelt i forbindelse med det voksende antal krydstogtskibe, der lægger vejen forbi de grønlandske kyster. Skibene sejler ofte i områder, der er dårligt eller slet ikke opmålt for at give turisterne nogle flotte oplevelser.
De store skibe sejler ofte tæt på kyster og skær.
Kravet til bedre opmåling og dermed større sikkerhed for skibstrafikken blev forstærket, da krydstogtskibet Costa Concordia sejlede på et undersøisk skær ved den italienske ø Giglio og sank.
Kilde: sermitsiaq.ag