Ny udgave af Skibsfarten i tal
Danmarks Rederiforening har udsendt en ny udgave af den meget informative publikation - Skibsfarten i tal. Seneste udgave hedder Skibsfarten i tal, november 2011 og kan læses vi et link herunder
Af tabellerne fremgår det, at den danske handelsflåde ikke blot holder stand, men igen er vokset en smule. Hermed er tonnagen under dansk flag steget uafbrudt siden 1998. Siden maj er der sket en nettotilvækst på 8 skibe eller 65.000 BT. Siden krisen satte ind i slutningen af 2008, er handelsflåden vokset med 64 skibe eller over 1.800.000 BT. Tankfarten tegner sig for den største del af væksten med 1.200.000 BT, mens containerskibsflåden er vokset med 700.000 BT. Der har været en mindre nedgang i tørlastflåden.
Med sine over 11,8 millioner BT udgør den danske handelsflåde 1,2 % af verdenstonnagen, hvilket berettiger til en 18. plads på verdensranglisten. Danske rederier ejer dog herudover et betydeligt antal skibe under udenlandske flag, hvilket bringer den danskejede tonnage op på over 25 millioner BT (eksklusiv specialskibe) og en 8. plads på verdensplan – kun overgået af de største industrilande samt den traditionelle søfartsnation Grækenland. En yderligere fordobling af dansk skibsfarts betydning på verdensplan opnås, hvis man medregner skibe indchartret eller på anden måde kontrolleret af danske interesser, såkaldt operatørvirksomhed. Dette bringer tallet op på næsten 1600 skibe eller 46 millioner BT og placerer Danmark på en 7. plads blandt søfartsnationerne. Danske rederier transporterer ca. 10 % af verdenshandelen.
Ordrebeholdningen stammer primært fra tiden før 2009, og der har der været et jævnt fald i rederiernes ordrebøger, efterhånden som skibene er blevet leveret, men i løbet af 2011 er der kontraheret en ganske betydelig tonnage, nærmere fortalt 36 skibe på 4 mio. BT til en værdi af ca. 37 mia. kr. Ordrebeholdningen andrager pr. 1. oktober 2011 179 skibe på 8,2 mio. BT eller 10,1 mio. TDW. Danske rederier ligger således på en 13. plads for ordrebeholdninger på verdensplan. De skibe, der er kontraheret i 2011, er specielt af container- og multipurpose-typerne, mens der i 2010
blev kontraheret en del færger til nærfarten, heraf tre fra danske værfter.
Dansk skibsfarts valutaindtjening har været stærkt stigende til og med 2008, hvor den toppede med 190 mia. kr., mens krisen bevirkede en nedgang til 140 mia. kr. i 2009. Der var forventning om en forbedring i 2010, men den kom til at overstige skønnet, og bruttoindsejlingen endte med at blive 175 mia. kr. Dermed bevarer skibsfarten sin position som den største enkeltbidragsyder til den danske valutabalance, og det hører med til historien, at nettoindtjeningen i fremmed valuta er progressivt højere i 2010 end i 2009, ikke mindst på grund af rationaliseringer og effektiviseringer gennemført af rederierne. På trods af det seneste tilbageslag i markederne forventes det, at bruttoindsejlingen på 175 mia. kr. vil blive gentaget i 2011. Med konstant fokus på effektiviseringer med klima- og energimæssigt fokus i en tid, hvor miljøbevidsthed efterspørges i stigende grad af de store internationale virksomheder, står danske rederier, trods krisetider, godt rustet til at møde fremtidens udfordringer i et fortsat frit marked uden konkurrenceforvridning på det internationale plan samt med gode rammevilkår på det nationale plan.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Læs Skibsfarten i tal, november 2011 HER