Ny konvention om vragfjernelse
Den 14. april 2015 træder den internationale Nairobi-konvention om fjernelse af vrag i kraft. Konventionen stiller krav om forsikring og certifikat. Søfartsstyrelsen sender i den forbindelse en opfordring til danske rederier og ejere af både.
Alle danske skibe på 20 BT (bruttoton) og derover skal have en forsikring eller anden garanti, der dækker ejerens ansvar ved vragfjernelse. Uden en sådan, må skibene slet og ret ikke gå i fart. Reglerne gælder for alle typer af skibe, ikke blot handelsskibe, men også fiskeskibe, passagerskibe og fritidsfartøjer.
Skibe på 300 BT og derover skal have et certifikat med om bord, der viser, at de har den krævede forsikring/garanti. Uden et certifikat, må skibene ikke gå i fart og kan risikere at blive tilbageholdt. Det gælder både i Danmark, Bulgarien, Congo, Cook Islands, Indien, Iran, Malaysia, Marshall Islands, Marokko, Nigeria, Palau, Storbritannien og Tyskland.
Kravet om certifikat gælder også udenlandske skibe på 300 BT og derover, som anløber dansk havn eller en offshore-installation på dansk område.
Søfartsstyrelsen opfordrer alle ejere af danske skibe på 20 BT og derover til at sikre, at de har gyldige forsikringer, der dækker ansvaret ved vragfjernelse inden den 14. april 2015.
Søfartsstyrelsen opfordrer også danske rederier med skibe på 300 BT og derover til at indsende ansøgning om certifikatet til Søfartsstyrelsen hurtigst muligt og i god tid inden den 14. april 2015, så man kan hjælpe med at få certifikatet og undgå problemer.
Kilde: Søfartsstyrelsen