Ny forening har kapret majoriteten af lodser
Mindre end en uge efter, at Lederne Søfart ekskluderede bestyrelsesmedlemmerne i Danske Lodser, har den nye forening, Danish Maritime Pilots fået 98 lodser fra Danpilot i sin medlemskreds og har dermed, ifølge den nu ekskluderede formand for Danske Lodser, “et legitimt krav på overenskomsten” med DanPilot.
Danish Maritime Pilot er oprindelig dannet som en støtteforening og skal derfor have ændret vedtægterne for at kunne optræde som en selvstændig og forhandlingsberettiget fagforening.
Det vil efter planen ske ved en ekstraordinær generalforsamling torsdag den 26. november 2020, oplyser Lars Sigvardt, den tidligere formand for Danske Lodser, der nu er formand for Danish Maritime Pilots.
DanPilot er med 162 lodser Danmarks suverænt største lodseri, og det er ifølge Lars Sigvardt et flertal af lodserne, der nu støtter op om den nye forening efter Lederne Søfarts eksklusion af ham selv og den øvrige bestyrelse i Danske Lodser.
Lars Sigvardt håber, at Lederne Søfart nu vil give slip på overenskomsten med DanPilot og henviser til en sammenlignelig overenskomst situation: “Bestyrelsen i Lederne Søfart har utallige gange fremført, at Metal Maritime, som overtog hovedoverenskomsten for navigatørerne med Danske Rederier i 2017, ikke har majoriteten af de medlemmer, der er omfattet af overenskomsten og derfor uden videre bør aflevere overenskomsten til Lederne Søfart, siger Lars Sigvardt, formand for Danish Maritime Pilots. “Vi går derfor ud fra, Lederne Søfart til sin tid bruger den samme logik, når det drejer sig om overenskomsten for lodserne i Danpilot,” siger han.
Kilde: Danish Maritime Pilots