Ny dansk forskning i pirat kommunikation

Ny forskning viser, at forhandlings kommunikation i en autentisk pirat kapring også har en indflydelse på en kapret besætnings velbefindede. I en autentisk kapringssituation bliver det brugt af piraterne til at skabe splid mellem rederi og besætning.

I 2010, udgav maritim forsker Lisa L. Froholdt, Ph.d. fra Chalmers Teknologisk Universitet,

en artikel som var skrevet med udgangspunkt i to interviews, med henholdsvis Per Gullestrup og Niels Mathiesen, begge fra Clipper Group, om deres oplevelser på rederikontoret i forbindelse med kapringen af CEC Future.

Det blev meget tydeligt, at selvom de rent fysisk befandt sig langt fra begivenhederne, var det såkaldte ’respons rum’ i rederiet et sted som alligevel var tæt på hvad der foregik.

De ansatte var påvirkede af det de hørte og søvnløshed og stress var typiske reaktioner under krisen. Der blev også givet udtryk for en undertrykt stressoplevelse, idet, de ansatte ikke synes de kunne være bekendt at føle stress, fordi det ikke var dem der var frihedsberøvede og truede på livet.

Disse reaktioner viser, at det er meget realistiske psykologisk trusler i et respons rum tusindvis af sømil fra Aden bugten.

Lisa L. Froholdt har netop fået publiceret en forsknings artikel i en ny udgivelse af ”The Human Element in Container shipping”, udgivet af Institut for Økonomi og Logistik i Bremen, Tyskland.

Udgivelsen er blevet trykt i 10.000 eksemplar og er delvis finansieret af et EU forsknings projekt, Northern Maritime University og Europas Maritime Udviklings Center. Datamaterialet der er brugt i studiet er optagelser af autentiske forhandlingskommunikation i en pirat kapring. Disse

optagelser er et bidrag fra et anonymt rederi.

I studiet havde rederiet ansat en professionel forhandler til at varetage kommunikationen med piraterne.

Denne kommunikation blev optaget og efterfølgende udskrevet.

Udskrifterne viser, at forhandleren gav psykologisk hjælp til skibets kaptajn i form af opmuntrende ord, som kaptajnen også reagerede positivt på. Men datamaterialet viser også, at den stress kaptajnen oplevede kan være blevet forværret af den professionelle forhandlers ønske om at forblive emotionelt uinvolveret. Dette ønske kan være del af en forhandlers respons strategi, for netop at kunne bevare overblikket i forhandlingen. Men sådan en respons strategi kan være vanskelig for en besætning at håndtere, viser studiet.

Når kaptajnen f.eks. kom med beskrivelser af besætningens forhold, såsom, ”provianten er opbrugt”, og at ”de er ved at sulte”, at ”tre af besætnings medlemmerne har det psykiske meget dårligt og en er ved at blive sindsyg”, svarede forhandleren med; ”okay” og ”javel”. Denne minimale respons bliver for meget for kaptajnen , og det ender med at kaptajnen bliver meget ophidset og piraternes forhandler bruger denne sindstilstand til at skabe mere frustration og splid mellem rederiet og besætningen.

Kaptajnen havde i forvejen en hel række ansvarsområder, såsom at vedligeholde skibet så det var i stand til at sejle væk når forhandlingen var afsluttet. Kaptajnen måtte forholde sig til kendsgerningen om, at de var ved at løbe tør for proviant,

og dermed truslen om sult. Kaptajnen måtte håndtere de tre psykisk dårlige besætningsmedlemmer og den fjerde som var ved at blive sindsyg. Han måtte også klare frustrationen hos sig selv og sin besætning i forhold til brudte løfter om frigivelse og de mange trusler på deres liv af piraterne. Desuden måtte kaptajnen forholde sig til, at et besætnings medlem havde en kronisk lidelse og medicinen herfor var opbrugt.

Selvom forhandlerens rolle er at opretholde en afstand mellem sig selv og begivenhederne, bidrager hans minimale respons til en eskalering af begivenhederne.

Men er forhandlerens respons strategier en del af rederens ansvar i forbindelse med risk management i forhold til en kapring? Og hvis det ikke er, hvis ansvar er det så? Og hvad er det præcist, at en kaptajn skal klædes på til, for at kunne håndtere en eventuel kapring?

Shiptalks publikation,

’Surviving a pirate attack’ skriver at man ikke skal vise følelser overfor piraterne fordi disse følelser kan blive misbrugt af piraterne, og det er netop det der skete i studiet af forhandlings kommunikationen.

Studiet peger på at risik vurdering af psykologisk trauma i forbindelse med en pirat kapring rækker langt ud over hvad et enkelt rederi skal kunne magte.

Denne udfordring er også taget op i form af et forsknings projekt af Disaster Psychiatry Outreach, New York Psychoanalytical Society and Institute og Seamens Church Institute. Søfarts Arbjedsmiljøråd er ligeledes i gang med et projekt indefor emnet.

Der er ikke nogen endelig opskrift på hvordan en pira situation bedst håndteres. Den første artikel viser hvor vanskelig en situation det er for rederen og de ansatte i respons teamet, og de psykiske stressfaktorer rederi ansatte er udsat for, når de er for langt væk fra begivenhederne til fysisk at kunne gøre noget, men alligevel så tæt på i kraft af teknologien at de føler stress på deres egen krop.

Den anden artikel viser hvor vanskeligt det kan være for de søfarende og forhandleren ikke at udvise følelser som kan misbruges af piraterne.

Sammenfattende viser artiklerne at det er en kompleks situation som der ikke findes nogen endegyldige løsning på. Men de peger på hvor vigtigt det er, at vi får belyst problematikken endnu mere,

således at vi kan klæde både rederier og søfolk på til at håndtere et problem som ligger milevidt fra det som de normalt beskæftiger sig med.

Bogen som indeholder artiklen kan købes HER

Kilde: Marcore

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

12.05.2025Maritimedanmark.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Maritimedanmark.dk

Scandlines holdt skansen i 2024

10.05.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret vil teste maritime droner

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Storbritannien skruer op for sanktionerne mod russisk skyggeflåde

09.05.2025Maritimedanmark.dk

God belægning styrker Høj Nordic Marine Contractor

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk slipper for amerikanske havnegebyrer

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Forventet nedgang hos Torm i 1. kvartal

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Maersk øger omsætning og indtjening i Q1

Jobmarked

Se alle

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark