Ny dansk forskning i pirat kommunikation

Ny forskning viser, at forhandlings kommunikation i en autentisk pirat kapring også har en indflydelse på en kapret besætnings velbefindede. I en autentisk kapringssituation bliver det brugt af piraterne til at skabe splid mellem rederi og besætning.

I 2010, udgav maritim forsker Lisa L. Froholdt, Ph.d. fra Chalmers Teknologisk Universitet,

en artikel som var skrevet med udgangspunkt i to interviews, med henholdsvis Per Gullestrup og Niels Mathiesen, begge fra Clipper Group, om deres oplevelser på rederikontoret i forbindelse med kapringen af CEC Future.

Det blev meget tydeligt, at selvom de rent fysisk befandt sig langt fra begivenhederne, var det såkaldte ’respons rum’ i rederiet et sted som alligevel var tæt på hvad der foregik.

De ansatte var påvirkede af det de hørte og søvnløshed og stress var typiske reaktioner under krisen. Der blev også givet udtryk for en undertrykt stressoplevelse, idet, de ansatte ikke synes de kunne være bekendt at føle stress, fordi det ikke var dem der var frihedsberøvede og truede på livet.

Disse reaktioner viser, at det er meget realistiske psykologisk trusler i et respons rum tusindvis af sømil fra Aden bugten.

Lisa L. Froholdt har netop fået publiceret en forsknings artikel i en ny udgivelse af ”The Human Element in Container shipping”, udgivet af Institut for Økonomi og Logistik i Bremen, Tyskland.

Udgivelsen er blevet trykt i 10.000 eksemplar og er delvis finansieret af et EU forsknings projekt, Northern Maritime University og Europas Maritime Udviklings Center. Datamaterialet der er brugt i studiet er optagelser af autentiske forhandlingskommunikation i en pirat kapring. Disse

optagelser er et bidrag fra et anonymt rederi.

I studiet havde rederiet ansat en professionel forhandler til at varetage kommunikationen med piraterne.

Denne kommunikation blev optaget og efterfølgende udskrevet.

Udskrifterne viser, at forhandleren gav psykologisk hjælp til skibets kaptajn i form af opmuntrende ord, som kaptajnen også reagerede positivt på. Men datamaterialet viser også, at den stress kaptajnen oplevede kan være blevet forværret af den professionelle forhandlers ønske om at forblive emotionelt uinvolveret. Dette ønske kan være del af en forhandlers respons strategi, for netop at kunne bevare overblikket i forhandlingen. Men sådan en respons strategi kan være vanskelig for en besætning at håndtere, viser studiet.

Når kaptajnen f.eks. kom med beskrivelser af besætningens forhold, såsom, ”provianten er opbrugt”, og at ”de er ved at sulte”, at ”tre af besætnings medlemmerne har det psykiske meget dårligt og en er ved at blive sindsyg”, svarede forhandleren med; ”okay” og ”javel”. Denne minimale respons bliver for meget for kaptajnen , og det ender med at kaptajnen bliver meget ophidset og piraternes forhandler bruger denne sindstilstand til at skabe mere frustration og splid mellem rederiet og besætningen.

Kaptajnen havde i forvejen en hel række ansvarsområder, såsom at vedligeholde skibet så det var i stand til at sejle væk når forhandlingen var afsluttet. Kaptajnen måtte forholde sig til kendsgerningen om, at de var ved at løbe tør for proviant,

og dermed truslen om sult. Kaptajnen måtte håndtere de tre psykisk dårlige besætningsmedlemmer og den fjerde som var ved at blive sindsyg. Han måtte også klare frustrationen hos sig selv og sin besætning i forhold til brudte løfter om frigivelse og de mange trusler på deres liv af piraterne. Desuden måtte kaptajnen forholde sig til, at et besætnings medlem havde en kronisk lidelse og medicinen herfor var opbrugt.

Selvom forhandlerens rolle er at opretholde en afstand mellem sig selv og begivenhederne, bidrager hans minimale respons til en eskalering af begivenhederne.

Men er forhandlerens respons strategier en del af rederens ansvar i forbindelse med risk management i forhold til en kapring? Og hvis det ikke er, hvis ansvar er det så? Og hvad er det præcist, at en kaptajn skal klædes på til, for at kunne håndtere en eventuel kapring?

Shiptalks publikation,

’Surviving a pirate attack’ skriver at man ikke skal vise følelser overfor piraterne fordi disse følelser kan blive misbrugt af piraterne, og det er netop det der skete i studiet af forhandlings kommunikationen.

Studiet peger på at risik vurdering af psykologisk trauma i forbindelse med en pirat kapring rækker langt ud over hvad et enkelt rederi skal kunne magte.

Denne udfordring er også taget op i form af et forsknings projekt af Disaster Psychiatry Outreach, New York Psychoanalytical Society and Institute og Seamens Church Institute. Søfarts Arbjedsmiljøråd er ligeledes i gang med et projekt indefor emnet.

Der er ikke nogen endelig opskrift på hvordan en pira situation bedst håndteres. Den første artikel viser hvor vanskelig en situation det er for rederen og de ansatte i respons teamet, og de psykiske stressfaktorer rederi ansatte er udsat for, når de er for langt væk fra begivenhederne til fysisk at kunne gøre noget, men alligevel så tæt på i kraft af teknologien at de føler stress på deres egen krop.

Den anden artikel viser hvor vanskeligt det kan være for de søfarende og forhandleren ikke at udvise følelser som kan misbruges af piraterne.

Sammenfattende viser artiklerne at det er en kompleks situation som der ikke findes nogen endegyldige løsning på. Men de peger på hvor vigtigt det er, at vi får belyst problematikken endnu mere,

således at vi kan klæde både rederier og søfolk på til at håndtere et problem som ligger milevidt fra det som de normalt beskæftiger sig med.

Bogen som indeholder artiklen kan købes HER

Kilde: Marcore

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark