Ny autonom fjordbus indsættes i Aalborg
Den nye fjordbus GreenHopper er klar til aflevering i Aalborg den 16. december, og dermed er en milepæl for brug af autonomi til søs er nået. Med prøvesejladsen på det nye, topmoderne fartøj sættes der punktum for et spændende forløb i ShippingLab.
Foto: Logimatic.
”Teknologien vil få betydning for Det Blå Danmark og kunne videreudvikles af partnerne i projektet samt andre danske virksomheder, og den autonome teknologi bidrager også til udviklingen på internationalt plan. Når vi taler sikkerhed, er det et væsentlig bidrag, at vi nu kan styrke situationsfortolkningen af, hvordan både ens eget og andre skibe forventes at ville manøvrere. Vi bidrager med effektive metoder til beregning af, hvordan ens eget skib skal navigere for at undgå risici. Derudover samkøres data fra skibets forskellige sensorer, herunder kameraer, søkort, radar- og satellitsignaler for at undgå forstyrrelser fra enkelte kilder”, siger Mogens Blanke, professor på DTU, der har stået i spidsen for udviklingen af færgens styresystem.
Projektet i ShippingLab har udover DTU haft deltagelse af Logimatic Engineering, Danelec Marine, Tuco Marine, Wärtsilä, SIMAC og Aalborg Havn. Sammen har parterne har fokus på fire hovedemner: teknologi, regler & lovgivning, uddannelse & kompetencer samt den bagvedliggende forretningsmodel, der ikke kun handler om økonomi, men også om den merværdi nye, højautomatiserede færger kan skabe.
Lars Jøker er projektdirektør hos Center for Logistik & Samarbejde under Aalborg Havn, og også for havnen har projektet være lærerigt:
“Vi har været med i projektet med ShippingLab, siden det gik i luften i 2019, og det har været virkelig interessant at lægge havn til et projekt af denne type. Vi har sammen kigget ind i fremtiden og samarbejdet omkring mulighederne for autonom sejlads og blandt andet haft nogle rigtig vigtige drøftelser om sikkerhed, som jo helt naturligt fylder meget i både vores og andre havne med stor aktivitet. Fredag når vi en milepæl, og vi glæder os til den afsluttende testsejlads med GreenHopper. Også selv om vi ikke kan sætte kaptajnen i land endnu”. siger Lars Jøker.
Videre i processen skal både Aalborg og andre kommuner nu se nærmere på denne type færgedrift og beslutte, om det er noget, man vil satse på. Her kan en automatiseret, elektrificeret sejlads muligvis også være økonomisk attraktiv, fordi en bedre dataforståelse i højere grad kan tilpasse sejladsen efter forholdene.
”Der venter en spændende fremtid inden for autonome teknologier til søs. Vores rolle har været at koble forskellige fagligheder sammen, så dygtige teknologiproducenter har kunnet afprøve nye løsninger i samarbejde med myndighederne og andre relevante parter. Partnerne har lært meget gennem samarbejdet, og nu står vi med et fartøj, som både teknologisk og sikkerhedsmæssigt er i særklasse, og som både har potentialet til at styrke den danske infrastruktur og til at opnå international godkendelse med henblik på eksport. Så vi betragter GreenHopper som første skud på en stamme, der forventeligt forgrener sig i de kommende år”. siger Kjeld Dittmann, som er formand for ShippingLab.
Redaktionen