Ny aftale om farligt gods i Østersøen
På et møde den 25 - 26. august i det regionale Østersø MoU, blev Østersøaftalen om transport af farligt gods revideret, så den nu er i overensstemmelse med de seneste ændringer til de internationale ADR- og RID konventioner samt IMDG koden.
Med henblik herpå blev blandt andet regler for håndtering af "undtagne mængder" indarbejdet i MoU, og fremover skal det fremgå af farligt gods dokumentationen, når der er tale om miljøskadelige produkter.
Markering af farlige produkter ved hjælp af orange markeringer/plader blev præciseret, hvilket blandt andet betyder faste standarder for den anvendte afmærkning. Samtidigt blev det fastlagt, at uledsagede enheder (løstrailere), hvor reglerne for landevejs- og jernbanetransport kræver afmærkning af trækenheden, skal afmærkes særskilt under færgeoverfarten.
Det blev præciseret, at skibsføreren i situationer, hvor et produkt ikke transporteres i henhold til eller er omfattet af MoU, men hvor produktet transporteres efter IMDG koden, kan vælge at stuve det i henhold hertil for den konkrete overfart.
Efter dansk opfattelse var konsekvensen samtidig, at det maksimale passagerantal fastsættes efter IMDG koden frem for de mere lempelige regler i MoU. Der var imidlertid en vis usikkerhed herom blandt andre medlemslande, hvorfor det blev besluttet, at dette forhold skal harmoniseres og præciseres i forbindelse med det næste MoU møde.
Et forslag om at indarbejde en oplysningspligt for chauffører, der transporterer farligt gods efter MoU, fandt ikke fornøden støtte, da en række lande fandt, at dette var et forhold, som burde reguleres og sanktioneres nationalt.
Også erfaringer fra tidligere og forslag til koordinerede farligt gods kontroller for 2010 blev behandlet. Herunder blev der aftalt en række ændringer til de anvendte checklister.
I erkendelse af, at de internationale regler for transport af farligt gods revideres med en frekvens på 2 år for ikrafttræden i lige år, blev det besluttet at ændre mødefrekvensen i MOU fra ulige til lige år.
Det næste møde i Østersø MoU planlægges afholdt i Litauen i August 2010.
De nye ændringer til Østersø MoU træder i kraft den 1. januar 2010.
Kilde: Søfartsstyrelsen