Nu skal udledningen af drivhusgasser ned
Cirka 90 procent af verdenshandelen transporteres af skibe, som er ansvarlige for 2,2 procent af den globale udledning af drivhusgasser. Nu foreslår International Chamber of Shipping (ICS), at IMO hurtigst muligt fastsætter en tidsfrist for reduktioner i udledningen.
”Skibsfarten er den eneste industrielle sektor, som allerede har en obligatorisk global CO2-reduktionsplan på plads, som gælder hele verdensflåden og går forud for Parisaftalen med fire år. Skibsfarten har en meget god historie at fortælle. De nyeste data fra 2014 viser, at skibsfarten har reduceret sin samlede CO2-udledning med over 10 procent på kun fem år til trods for fortsat vækst i den maritime handel”, siger Esben Poulsson, formand for ICS.
”De bindende IMO-regler, der har været i kraft globalt siden 2013, vil betyde, at fremtidige skibe bliver endnu mere effektive, og de fleste skibe bygget efter 2025 vil blive mindst 30 procent mere effektive end dem, som blev leveret i 2000’erne. Med større skibe, bedre motorer, renere brændstof og driftsmæssige effektivitetstiltag såsom satellitassisteret hastighedsstyring er vi sikre på at kunne reducere CO2-udledningen pr. ton-kilometer med 50 procent i 2050”, tilføjer han.
ICS støtter op om udviklingen af en tidshorisont for yderligere reduktioner i skibsfartens udledning af drivhusgasser, og organisationen foreslår, at IMO hurtigst muligt fremlægger detaljer for, hvordan det kan nås.
Kilde: ICS