Nu falder raterne på de lange kontrakter

For første gang siden januar falder raterne på langtidskontrakterne i container-shipping, viser Xeneta Shipping Index. Faldet i september er på 1,1 pct. og blot det tredje i de sidste 21 måneder. Men det vil næppe blive det sidste.

Arkivfoto..

“Det skulle jo ske før eller siden,” siger Patrik Berglund, CEO i Xenata i en kommentar til faldet.

“Vi har set en stabil og til tider spektakulær stigning i langsigtede kontrakt-rater siden pandemiens tidlige dage. Det har betydet rekordhøje fortjenester til transportørerne til stor forfærdelse for de økonomisk pressede afskibere. Men i løbet af de sidste par måneder er der opstået klare tegn på et markedsskifte,” siger Berglund.

Hvor det i nu et par år har været transportørernes marked, er der i fjerde kvartal udsigt til, at afskiberne kommer til at stå stærkere i kontraktforhandlingerne.

“De er i fremgang, mens rederierne nu vil konkurrere om at låse volumenerne i lyset af en lavere global efterspørgsel. Derfor forventer vi, at denne måneds relativt marginale fald vil tage fart, efterhånden som året lakker mod enden,” siger Patrik Berglund.

Niveauet ligger dog fortsat meget højt. Trods faldet ligger Xeneta Shipping Index nu 112 pct. højere end i september i 2021 og Xenata-chefen ser fortsat meget høje rater i den nære fremtid.

Kilde: Xeneta

Artikler

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil producere grøn metanol i Egypten

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Molslinjen strammer sikkerhed efter GPS-jamming

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny containerrute til CMP

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Færgeruter aflyst yderligere en uge

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny storordre til Semco Maritime

03.10.2023|Maritimedanmark.dk

Rederier: Vigtigt grønt fokus i åbningstale

Copyright 2023