Norske værfter i den teknologiske førertrøje
To procent af alle nye skibe produceres i Norge. Det er nogle af verdens dyreste skibe, for de norske værfter bygger samtidig skibe svarende til 10-20 procent af de samlede investeringer i nye skibe hvert år. Norge fortsætter med at producere teknologisk avancerede skibe til verdensmarkedet på trods af et højt lønniveau.
”Vores værftsindustri er fortsat meget stærk, fordi de store værfter har haft en formidabel evne til at aflæse markedet og forholde sig offensivt til de forandringer, som er sket i den globale værftsindustri. Værfterne har haft fokus på produktudvikling og på at byde ind med innovative produkter, som rederierne har været begejstrede for. Derfor står vi i dag i en situation, hvor værfterne kan bygge de teknologisk set mest avancerede skibe i et marked, som godt kan tåle et højt omkostningsniveau”, siger Kjersti Kleven, medejer af Kleven Verft og formand for brancheforeningen Maritim Bransjeforening.
De norske værfter er konkurrencedygtige, selvom lønniveauet for faglært arbejdskraft er som i Danmark. 90 procent af alle nybygningsordrerne på norske værfter er forsyningsskibe til olie- og gasindustrien.
”Den maritime branche har igennem mange år været et strategisk satsningsområde for skiftende regeringer. Man har naturligvis haft øje for, at skibsindustrien er en ekstremt vigtig drivkraft for teknologisk udvikling. Underleverandører, der udvikler ny teknologi til offshore-fartøjer, oplever, at disse teknologier kan overføres til andre brancher og dermed være en vigtig motor for en mere bredt funderet vækst”, siger Kjersti Kleven.
I sidste uge var erhvervs-
og vækstminister Henrik Sass Larsen ude og sige, at han synes, at der skal ligge et nyt stort nybygningsværft i Danmark, noget der straks blev skudt ned af folk fra branchen, der ikke troede på ideen. Til gengæld lød det fra flere sider, at et evt. værft ville være nødt til at være nicheorienteret mod eksempelvis offshore-industrien.
Kilde: Dagbladet Børsen