Norske færger kan blive ramt af sanktioner

Det norske rederi Havila Kystruten, der skal konkurrere med Hurtigruten på den lange rute langs den norske vestkyst, risikerer at komme i klemme på grund af de vestlige sanktioner mod Rusland. Rederiet leaser fire nye færger på ruten af et russisk leasingselskab.

Arkivfoto.

Færgerne er ejet af de russiske leasingselskab GTLK, der er blandt de største leasingselskaber i verden. Selskabet er ikke på den vestlige sanktionsliste på nuværende tidspunkt, men frygten for at det sker har allerede fået selskabets aktiekurs til at rasle ned, og de er i dag kun halvt så meget værd som de var for en uge siden.

De fire færger til Havila Kystrute har den værdi af 4 milliarder norske kroner, og er leaset ud til nordmændene på en 10-årig kontrakt.

Alle fire færger skulle være leveret for længst, men kun en af færgerne er indtil nu sat i drift, mens nummer to ventes i drift i løbet af sommeren. Det er usikkert hvornår de sidste fire færger leveres.

Forsinkelserne har ikke noget med den aktuelle konflikt mellem Rusland og Ukraine at gøre,

Topchefen for Havila Kystrute, Bent Martini, siger til NRK, at rederiet følger udviklingen meget tæt, men at han er overbevist om at det forhold at færgerne er ejet af et russisk leasingselskab, ikke vil skabe problemer for rederiet.

Redaktionen

Artikler

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Fiskeribranchen samles i Aalborg

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Flere skibe har sænket farten

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Hirtshals Havn udvider direktionen

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”

Copyright 2023