Norsk skibsfart skal være grønnere
Norske myndigheder, rederier, udstyrsleverandører, havne og befragtere har siden starten af året været i gang med Grønt kystfartsprogram, der ledes af DNV GL. Målet med programmet er, at Norge skal have verdens mest miljøvenlige flåde af kystgående fartøjer, og foreløbig er fem pilotprojekter blevet plukket ud.
De første fem pilotprojekter er en plug-in-hybrid godsfærge (Nor Lines), en batterihybrid shuttletanker med VOC-forbrænding (Teekay), hybrid-propulsion for skibe til fiskefarme, ombygning af et fragtskib til hybrid LNG-bunkringsfartøj samt endelig projektet Grøn Havn – elektrificering og lavere energiforbrug (Risavika Havn).
Frem til marts næste år skal projekterne analyseres nærmere med hensyn til teknisk og praktisk gennemførlighed, miljøgevinst, sikkerhed, omkostninger vs. nytte, finansiering og tilbagebetalingstid.
Projektet med Nor Lines godsfærge er det, der er nået længst. Godsfærgen skal have hybrid fremdrift, så det skal kunne kobles til landstrøm i havnene, så man undgår at bruge generatorer. Batterier skal sikre, at skibet kan sejle ind og ud af havnene uden at give noget udslip, og desuden skal skibet kunne sejle på LNG. Nor Lines har i øvrigt allerede fået leveret sit første LNG-drevne fragtskib, nemlig M/S Kvitbjørn, og har dermed allerede erfaringer med LNG. '
Pilotprojekterne finansieres af Innovasjon Norge med to millioner norske kroner, desuden kommer seks millioner norske kroner fra erhvervslivet, blandt andet det som virksomhederne selv bidrager med.
Kilde: Teknisk Ukeblad