Norsk laks scorer toppoint i test
Laksens omdømme som produkt er blevet kraftig forbedret. Det kan kampagnen - Laks er viktig for Norge - tage en del af æren for. Norge ligger helt i top når det handler om laksekonsum og befolkningen støtter mere og mere op om produktet.
“Siden vi startede med at lave disse målinger af laksens omdømme i 2009, har laksen aldrig stået stærkere”, siger filialchef for laks og ørred i Norge Sjømatråd, Bjørn Erik Stabell.
Efter en lang og brav kamp med laksens flossede ry, står det nu klart, at det er på rette spor. Tal fra det norske Sjømatråd viser, at laksen ry har en score på 82 ud af 100 point. Ifølge målingen vil alle produkter som scorer mere end 67 ha’ et usædvanligt stærkt omdrømme.
Statistikken viser at norsk laks som image konkurrerer med store norske virksomheder som Norwegian, Mills og Rema 1000. Ydermere ligger Coca Cola, Toro og Statoil bag Norsk Laksenæring i målingerne.
“Dette mener jeg er vældig, vældig godt”, siger Stabell.
Den gennemsnitlige norske indbygger spiser 8 kg laks om året. For 18 år siden var tallet kun 2 kg, oplyser Stabell ifølge kyst.no.
Kilde: kyst.no