Nordic Bulk sender nyt skib til Kina via Arktis
For anden gang i træk udforsker danske Nordic Bulk Carriers Nordøstpassagen, som de eneste udlændinge nogensinde. Denne gang er det verdens største fragtskib med isforstærkning, der skal prøve kræfter med det arktiske hav.
“Denne ekspedition understreger endnu engang styrken og den lange tradition inden for nordisk – og ikke mindst dansk - søfartshistorie. Vi er selvfølgelig stolte over, at en dansk virksomhed er pionerer bag denne rejse og sætter nye standarder for shippingindustrien”, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.
MV Sanko Odyssey er mindre end et år gammelt og det største og mest moderne fragtskib med is-forstærkning i verden. Skibet er i den såkaldte 1A is-klasse, som er den højeste og eneste is-klassificering, som de russiske myndigheder vil tillade at gennemføre sejlruten.
Skibet vil laste 70.000 tons jernmalm i den russiske havneby Murmansk, før kursen den 28. August sættes mod Kina.
”Vi er specialiseret i at operere disse særlige fragtskibe med is-forstærkning og er meget stolte over endnu engang at være bannerfører på sejladsen gennem den historiske handelsvej”, siger Christian Bonfils, administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers.
Nordic Bulk var i 2010 de første nogensinde til at transportere fragt via Arktis til Kina gennem den såkaldte Nordøstpassage.
”Denne historiske handelsvej har det hele: den er kortere, hurtigere og dermed også mere miljøvenlig. Sagt med andre ord: det er en god forretning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 750 tons. Vi er overbevist om, at åbningen af Nordøstpassagen har et stort forretningspotentiale for både mineindustrien og shippingindustrien”, siger Christian Bonfils.