Norden vinder stor indisk kulkontrakt
Med en 5-årig kontrakt med det indiske energiselskab Coal & Oil Group har Norden befæstet sin position på det indiske energimarked, hvor etablering og drift af stadig flere kulfyrede kraftværker hvert år kræver voldsomt øgede mængder kul.
Kontrakten træder i kraft ved årsskiftet og betyder, at Nordens transport af kul til Indien fra Indonesien, Australien og Sydafrika i den 5-årige kontraktperiode øges med i alt 5 mio. tons.
Kullene skal sejles på Handymax skibe til havne og ankerpladser langs både Indiens vestkyst og østkyst, hvor det losses over i mindre fartøjer, som sejler det ind til kysten med de mange kulfyrede kraftværker i baglandet som endestation.
I 2010 lossede Norden 4,6 mio. tons last (primært kul) i indiske havne – det svarer til 11 % af al tørlast under Nordens lasteprogram, ekskl. last på udbefragtede skibe.
De 1,2 mia. indere skal bruge strøm – og vel at mærke strøm uden de evige afbrydelser – til udviklingen af deres industri. Og derhjemme vil den voksende middelklasse ligesom alle andre have strøm til deres køleskabe, air condition, computere, fjernsyn, husholdningsmaskiner o.s.v.
Og den primære vej til energi er mange år frem baseret på kul. Fulgt op af en udbygning af energinettet – i sig selv en udfordring i et land med Indiens struktur. 40% af befolkningen er fortsat uden el.
Indiens økonomiske udvikling de seneste 20 år har været eksplosiv. Eksporten er trettendoblet, nationalproduktet er femdoblet. I 2010 voksede nationalproduktet ifølge Verdensbanken med 9,7 %. Og vækst kræver energi, og i Indien vil det først og fremmest sige kul.
”I år vil Indien mangle op mod 140 mio. tons kul. Men det er dog ikke ensbetydende med, at man vil importere hele den mængde – bl.a. på grund af Indiens haltende infrastruktur. Importen i år vil formentlig lande på op mod 100 mio. tons eller cirka 20% mere end i 2010 . Går vi frem til 2021-22, vil Indien – forventer Coal India Limited – mangle 500 mio. tons kul. Importen vil altså blive øget eksplosivt – også selv om der ikke kan sættes præcise tal på, fordi vi ikke kender infrastrukturens kapacitet så lang tid frem”, siger General Manager Adam Nielsen, Norden, Mumbai.
De kulfyrede kraftværker i Indien vil, så langt øjet rækker, være et rent eldorado – også for Norden.
”Enhver kontrakt skal ikke bare give volumen, men også et passende dækningsbidrag. Det gør også denne kontrakt - givet de nuværende og forventede rater på tørlastmarkedet. Kontrakten passer som fod i hose til vores 2011-13 strategi om mere tørlast på langtidskontrakter”, siger Vice President Thomas Jarde og Senior Chartering Manager Finn Sørensen fra Handymax befragtningssektionen i Tørlastafdelingen.
Kilde: Norden