Norden underskud på 33,6 mio dollar i 1H
Norden kom ud af 1. halvår med et underskud på 33,6 millioner dollar, mod et underskud på 287,7 millioner dollar i 1. halvår 2012, der var præget af en kraftig nedskrivning af skibsværdierne. I 2. kvartal blev underskuddet på 22,4 millioner dollar mod et minus på 31,8 millioner dollar i samme kvartal sidste år.
”2013 er som forventet et udfordrende år", siger adm. direktør Carsten Mortensen.
"Efter et brutalt 1. kvartal er indsejlingen dog blevet lidt bedre i 2. kvartal, og denne tendens er fortsat ind i 3. kvartal. Mens raterne er under pres, udnytter Norden de lave nybygningspriser og fortsætter investeringerne i nye brændstofeffektive ECO-skibe, der vil give en væsentlig konkurrencefordel, når de leveres, og raterne normaliseres”. siger Carsten Mortensen.
Norden fastholder forventningerne til årets resultat med et driftsresultat (EBITDA) på koncernniveau på mellem 15 og 45 millioner dollar.
Samlet for 1. halvår fik Norden et driftsresultat (EBITDA) på 13 millioner dollar, hvilket er 83 procent lavere end samme periode sidste år. I 2. kvartal nåede rederiet et driftsresultat (EBITDA) på 4 millioner dollar mod 10 millioner dollar i årets første kvartal. Justeret for engangsindtægter var EBITDA på niveau med sidste kvartal.
Tørlastafdelingens EBITDA var på -2 millioner dollar, hvilket afspejler en bedre underliggende indtjening end 1. kvartal, der var positivt påvirket af engangsindtægter på 9 millioner dollar. Forbedringen af indtjeningen ventes at fortsætte ind i 3. kvartal.
Tankafdelingens EBITDA var på 8 millioner dollar, hvilket var væsentligt bedre end samme periode sidste år. Resultatet er en konsekvens af et forbedret spotmarked, hvor den tilbagevendende sæsonmæssige afmatning var mindre udtalt end normalt. Spotindsejlingen for MR lå på 15.798 dollar pr. dag i 2. kvartal.
Norden forventer gradvist bedre markeder i begge segmenter og har derfor ikke øget sin dækning i forhold til udgangen af 1. kvartal. Særligt de store skibstyper Capesize og Post-Panamax er godt positioneret til at drage fordel af et forventet stigende marked mod slutningen af året og i 2014.
Som følge af det bedre spotmarked i begge segmenter har skibsværdierne stabiliseret sig. Mæglervurderingerne af de skibe, Norden ejede gennem hele kvartalet, er uændrede, og der er begyndende tegn i markedet på, at skibsværdierne stiger.
Norden foretog nybygningsbetalinger på 106 millioner dollar i 1. halvår. Efter provenu fra salg af skibe blev pengestrømmene fra investeringsaktiviteter samlet på -76 millioner dollar mod -51 millioner dollar i same periode sidste år.
Rederiet fortsætter investeringerne i brændstoføkonomiske ECO-skibe. Udover de kontraheringer, som blev omtalt i delårsrapporten for 1. kvartal, har rederiet langtidsindbefragtet yderligere 3 Panamax-skibe med købsoption, hvoraf de 2 er ejet i joint venture.
Dermed er de samlede kontraheringer oppe på i alt 19 skibe siden oktober 2012, og den samlede ECO-flåde i ordre udgør nu 28 skibe.
Kilde: Norden