Norden underskud på 33,6 mio dollar i 1H

Norden kom ud af 1. halvår med et underskud på 33,6 millioner dollar, mod et underskud på 287,7 millioner dollar i 1. halvår 2012, der var præget af en kraftig nedskrivning af skibsværdierne. I 2. kvartal blev underskuddet på 22,4 millioner dollar mod et minus på 31,8 millioner dollar i samme kvartal sidste år.

”2013 er som forventet et udfordrende år", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

"Efter et brutalt 1. kvartal er indsejlingen dog blevet lidt bedre i 2. kvartal, og denne tendens er fortsat ind i 3. kvartal. Mens raterne er under pres, udnytter Norden de lave nybygningspriser og fortsætter investeringerne i nye brændstofeffektive ECO-skibe, der vil give en væsentlig konkurrencefordel, når de leveres, og raterne normaliseres”. siger Carsten Mortensen.

Norden fastholder forventningerne til årets resultat med et driftsresultat (EBITDA) på koncernniveau på mellem 15 og 45 millioner dollar.

Samlet for 1. halvår fik Norden et driftsresultat (EBITDA) på 13 millioner dollar, hvilket er 83 procent lavere end samme periode sidste år. I 2. kvartal nåede rederiet et driftsresultat (EBITDA) på 4 millioner dollar mod 10 millioner dollar i årets første kvartal. Justeret for engangsindtægter var EBITDA på niveau med sidste kvartal.

Tørlastafdelingens EBITDA var på -2 millioner dollar, hvilket afspejler en bedre underliggende indtjening end 1. kvartal, der var positivt påvirket af engangsindtægter på 9 millioner dollar. Forbedringen af indtjeningen ventes at fortsætte ind i 3. kvartal.

Tankafdelingens EBITDA var på 8 millioner dollar, hvilket var væsentligt bedre end samme periode sidste år. Resultatet er en konsekvens af et forbedret spotmarked, hvor den tilbagevendende sæsonmæssige afmatning var mindre udtalt end normalt. Spotindsejlingen for MR lå på 15.798 dollar pr. dag i 2. kvartal.

Norden forventer gradvist bedre markeder i begge segmenter og har derfor ikke øget sin dækning i forhold til udgangen af 1. kvartal. Særligt de store skibstyper Capesize og Post-Panamax er godt positioneret til at drage fordel af et forventet stigende marked mod slutningen af året og i 2014.

Som følge af det bedre spotmarked i begge segmenter har skibsværdierne stabiliseret sig. Mæglervurderingerne af de skibe, Norden ejede gennem hele kvartalet, er uændrede, og der er begyndende tegn i markedet på, at skibsværdierne stiger.

Norden foretog nybygningsbetalinger på 106 millioner dollar i 1. halvår. Efter provenu fra salg af skibe blev pengestrømmene fra investeringsaktiviteter samlet på -76 millioner dollar mod -51 millioner dollar i same periode sidste år.

Rederiet fortsætter investeringerne i brændstoføkonomiske ECO-skibe. Udover de kontraheringer, som blev omtalt i delårsrapporten for 1. kvartal, har rederiet langtidsindbefragtet yderligere 3 Panamax-skibe med købsoption, hvoraf de 2 er ejet i joint venture.

Dermed er de samlede kontraheringer oppe på i alt 19 skibe siden oktober 2012, og den samlede ECO-flåde i ordre udgør nu 28 skibe.

Kilde: Norden

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler kommer stærkt ud af årets første ni måneder

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course - afholdes løbende)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course