Norden underskud på 33,6 mio dollar i 1H

Norden kom ud af 1. halvår med et underskud på 33,6 millioner dollar, mod et underskud på 287,7 millioner dollar i 1. halvår 2012, der var præget af en kraftig nedskrivning af skibsværdierne. I 2. kvartal blev underskuddet på 22,4 millioner dollar mod et minus på 31,8 millioner dollar i samme kvartal sidste år.

”2013 er som forventet et udfordrende år", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

"Efter et brutalt 1. kvartal er indsejlingen dog blevet lidt bedre i 2. kvartal, og denne tendens er fortsat ind i 3. kvartal. Mens raterne er under pres, udnytter Norden de lave nybygningspriser og fortsætter investeringerne i nye brændstofeffektive ECO-skibe, der vil give en væsentlig konkurrencefordel, når de leveres, og raterne normaliseres”. siger Carsten Mortensen.

Norden fastholder forventningerne til årets resultat med et driftsresultat (EBITDA) på koncernniveau på mellem 15 og 45 millioner dollar.

Samlet for 1. halvår fik Norden et driftsresultat (EBITDA) på 13 millioner dollar, hvilket er 83 procent lavere end samme periode sidste år. I 2. kvartal nåede rederiet et driftsresultat (EBITDA) på 4 millioner dollar mod 10 millioner dollar i årets første kvartal. Justeret for engangsindtægter var EBITDA på niveau med sidste kvartal.

Tørlastafdelingens EBITDA var på -2 millioner dollar, hvilket afspejler en bedre underliggende indtjening end 1. kvartal, der var positivt påvirket af engangsindtægter på 9 millioner dollar. Forbedringen af indtjeningen ventes at fortsætte ind i 3. kvartal.

Tankafdelingens EBITDA var på 8 millioner dollar, hvilket var væsentligt bedre end samme periode sidste år. Resultatet er en konsekvens af et forbedret spotmarked, hvor den tilbagevendende sæsonmæssige afmatning var mindre udtalt end normalt. Spotindsejlingen for MR lå på 15.798 dollar pr. dag i 2. kvartal.

Norden forventer gradvist bedre markeder i begge segmenter og har derfor ikke øget sin dækning i forhold til udgangen af 1. kvartal. Særligt de store skibstyper Capesize og Post-Panamax er godt positioneret til at drage fordel af et forventet stigende marked mod slutningen af året og i 2014.

Som følge af det bedre spotmarked i begge segmenter har skibsværdierne stabiliseret sig. Mæglervurderingerne af de skibe, Norden ejede gennem hele kvartalet, er uændrede, og der er begyndende tegn i markedet på, at skibsværdierne stiger.

Norden foretog nybygningsbetalinger på 106 millioner dollar i 1. halvår. Efter provenu fra salg af skibe blev pengestrømmene fra investeringsaktiviteter samlet på -76 millioner dollar mod -51 millioner dollar i same periode sidste år.

Rederiet fortsætter investeringerne i brændstoføkonomiske ECO-skibe. Udover de kontraheringer, som blev omtalt i delårsrapporten for 1. kvartal, har rederiet langtidsindbefragtet yderligere 3 Panamax-skibe med købsoption, hvoraf de 2 er ejet i joint venture.

Dermed er de samlede kontraheringer oppe på i alt 19 skibe siden oktober 2012, og den samlede ECO-flåde i ordre udgør nu 28 skibe.

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark