Norden tager 5 bulkcarriers i management
Norden har indgået en aftale om teknisk og kommerciel management af 5 Handymax og Panamax bulkcarriers. Skibene er netop blevet solgt gennem et privat salg til en investorgruppe. Skibene var tidligere ejet af Britannia Bulk Plc.
Izara Princess ses her under sit tidliger navn Ice Trader II (Foto: km-helsingborg.se).
"Vi tager det som en tillidserklæring, at ejerne af disse skibe har valgt vores tekniske og kommercielle kompetencer til at drive skibene i en svær tid på tørlastmarkedet", siger adm. direktør Carsten Mortensen.
Ifølge aftalen står teknisk afdeling i Norden for bemanding, indkøb, eftersyn/reparationer, inspektioner, klassifikations- og myndighedsforhold, miljø og sikkerhed, etc. Teknisk afdeling har i forvejen management af Nordens egne tørlast- og produkttankskibe.
Ifølge aftalen om kommerciel management befragter og opererer Nordens tørlastafdeling de 5 skibe gennem sit netværk af kontorer.
"Vi er ikke ved at oprette et nyt forretningsområde. Men sådan som situationen er på tørlastmarkedet i øjeblikket, tror vi at mange skibe er på udkig efter en sikker havn. Og her ser vi os selv som en sikker havn på nuværende tidspunkt", siger Nordens informationschef Hans Bøving til Tradewinds.
De 5 skibe er :
Ice Dreamer (bygget i 1998, 69.146 dwt)
Moon Dancer (bygget i 1995, isklasse, 43.605 dwt)
Izara Princess (bygget i 1995, isklasse, 43.705 dwt)
Freyja Divine (bygget i 1994, 70.029 dwt) Dawn Voyager (bygget i 1994, 70.003 dwt)
Aftalen med Norden er formidlet af Nordea Bank Danmark som har finansieret handlen.
Kilde: Norden