Norden lejer to LR1 produkttankere
Norden har indgået en kontrakt med det børsnoterede græske rederi Navios Maritime om at leje to, fire år gamle LR1 produkttankere på hver 75.000 DWT. Skibene er tænkt som en langsigtet investering.
”Jo, vi ved godt, at tankmarkedet er surt for tiden. Men lejen af de to LR1-skibe er lige efter Befragterens ABC, hvor der på side 1 står, at du skal købe og leje tonnage, når markedet er nede, og sælge tonnage/ophæve lejemålet, når markedet er oppe”, siger Lars Bagge Christensen, Senior Vice President og chef for Tankafdelingen i Norden.
Norden venter, at de to skibe får masser at bestille, når de nyåbnede olieraffinaderier i Indien og de kommende raffinaderier i Mellemøsten for alvor begynder at forsyne Europa og USA med de raffinerede olieprodukter, som i dag kommer fra deres egne raffinaderier.
”Vi har tidligere været i i den skibstype, og vi satser på, at tidspunktet er bedre denne gang. Vi tror på, at vi kan få del i de nye transporter af raffinerede olieprodukter fra Indien og Mellemøsten til Europa og USA. Samtidig har vi et godt udgangspunkt for at lave nogle fornuftige forretninger, fordi vi har lejet de 2 kvalitetsskibe på sunde vilkår. Det gælder både med hensyn til både lejens størrelse og lejeperioden”, siger Lars Bagge Christensen.
Europæiske og amerikanske raffinaderier er enten allerede blevet lukket eller ventes at blive lukket inden for de nærmeste år. Nogle forsvinder helt fra landkortet, mens andre omdannes til olielagre.
Forklaringen er lav effektivitet, ligesom ældre produktionsfaciliteter har sværere ved at producere produkter med de høje specifikationskrav, som lovgivningen i Europa og USA kræver i dag.
Med den reducerede raffinaderi-kapacitet skal der importeres mindre råolie til Europa og USA. Til gengæld står man med et stort underskud af de raffinerede olieprodukter, som før blev produceret på de lukkede raffinaderier. Dette underskud ventes især at blive dækket af de nye raffinaderier, som allerede producerer i Indien, og af de nye raffinaderier, som snart er klar til at blive taget i brug i Mellemøsten.
Ved overtagelsen lå de to LR1-skibe lå de i Caribien, hvor de sejler med råolie og fuelolie. Det ventes de at fortsætte med indtil videre - og indtil der kommer rigtig gang i den nye trafik af raffinerede produkter fra Indien/Mellemøsten til Europa/USA.
Kilde: Norden