Norden forsvarer tostrenget strategi

På Nordens kapitalmarkedsdag benyttede rederiets adm. direktør Carsten Mortensen lejligheden til at forsvare rederiets to-strengede strategi, som aktiemarkedet angiveligt gerne ser reduceret til et enkelt forretningsområde.

Norden satser især på tørlastskibe, som fragter jern, kul og andre råvare, hvor der skabes et overskud som er seks gange så højt som rederiets tankskibe. Det skriver borsen.dk

Generelt efterlyser investorer og analytikere et mere enstrenget rederi af hensyn til aktiekursen og værdifastsættelsen af rederiet. Men den overvejelse afviser Carsten Mortensen kategorisk at imødekomme.

"Vil man have en aktie i et rederi, som er styret af spotraterne på Baltic Dry Indekset, så er man kommet til den forkerte kapitalmarkedsdag. Norden er meget mere end dette, og der er mange fælles fordele ved at have to forretningsområder", sagde Carsten Mortensen ifølge borsen.dk.

Carsten Mortensen mener at der er flere fordele ved at følge en to-strenget strategi:

 Norden bruger samme værfter til de to skibstyper

 Der er et overlap af kunder

 Overlap af leverandører af skibe og partnere i Japan  De landbaserede medarbejdere har samme uddannelse  Samme styring af risiko "risk management"  Finansielle arbitrage-fordele mellem segment  Har "næsten" samme forretningsmodel

Overfor business.dk åbner Carsten Mortensen mulighed for, at Norden vil drage på indkøbstur.

"Vi har en solid kapitalbalance, og vi har både viljen og evner til at foretage opkøb, hvis muligheden byder sig. Det er ikke noget, vi fokuserer intensivt på, men vi kan bestemt ikke udelukke, at det er en mulighed", siger han og peger på, at firmaet tydeligt mærker, at man er blevet en del af C20-indekset, der omfatter de mest omsatte aktier på Fondsbørsen.

"Der er uden tvivl kommet større fokus på os, men det ser jeg som en glimrende mulighed for at opbygge et langt stærkere brand i den brede befolkning herhjemme. De fleste i branchen kender os, men det er ikke sikkert at den almindelige dansker gør", siger Nordens topchef til portalen.

Norden regner ifølge business.dk med, at tørlastmarkedet, som rederiet er uhyre eksponeret på, vil holde et relativt højt niveau i 2008 og i 2009, indtil de mange nybyggede skibe, som alverdens rederier netop nu er ved at få bygget, ser dagens lys.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle