Norden fik underskud på 1,6 mia. kr.

Norden kom ud af 1. halvår 2012 med et stort underskud efter skat på 1,6 milliarder kroner, mod et overskud på 453 millioner kroner i 1. halvår 2011. Underskuddet er et resultat af, at rederiet i 1. kvartal nedskrev værdien af sin flåde med 1,7 milliarder kroner.

Driftsresultat (EBITDA) for 1, halvår 212 blev på 464 millioner kroner, justeret for engangsindtægter er driftsresultatet 5% bedre end 1. halvår 2011.

Det er især Tørlastafdelingen der har bidraget til indtjeningen i 2. kvartal. Tørlast skabte et driftsresultat (EBITDA) på 172 millioner kroner, mens Tankafdelingen bidrog med et EBITDA på 23 millioner kroner.

Det primære driftsresultat (EBIT) før nedskrivninger i 1. halvår var på 201 millioner kroner, hvilket er 13 procent lavere end samme periode sidste år. Forskellen skyldes primært øgede afskrivninger som følge af en større flåde af ejede skibe. EBIT for 2. kvartal 2012 lå på 57,3 millioner kroner.

Omsætningen i 1. halvår faldt til 6,1 milliarder kroner mod 6,4 milliarder kroner i 1. halvår sidste år.

"Som forudset viser 2012 sig at være et udfordrende år for shippingbranchen. På den baggrund er jeg tilfreds med, at vi lever op til forventningerne og leverer et solidt driftsresultat og cash-flow. Jeg glæder mig samtidig over, at vi takket være en stærk økonomi er i stand til at udnytte de lave skibspriser til at investere i nye og mere brændstofeffektive skibe", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Forventninger. Norden fastholder forventningerne til driftsindtjeningen (EBITDA) for hele året på 630 - 860 millioner kroner.

Efter et indtjeningsmæssigt godt 1. halvår ventes EBITDA i 2. halvår at blive noget lavere, primært på grund af lavere indtjening i Tørlast. Tørlasts forventede driftsindtjening er baseret på 89 procent afdækning af den nuværende kapacitet for resten af året, mens forventningen til Tank baserer sig på en ventet bedring i markedsraterne i 4. kvartal.

Tørlastafdelingen realiserede i 2. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på USD 30 mio., hvilket var på niveau med forventningerne. Indtjeningen er et resultat af høj afdækning især i Panamax og Handymax, hvilket gav en god beskyttelse i et presset spotmarked. T/C-indtjeningen i Tørlast lå 21 procent over de gennemsnitlige 1-årige T/C-rater.

Ved udgangen af 2. kvartal havde Tørlastafdelingen afdækket 89 procent af kapaciteten for resten af 2012 og 44 procent for 2013 til fornuftige rater i begge år. Dækningen er øget med 8 procentpoint i løbet af kvartalet, og følsomheden over for markedsudsving er dermed begrænset i Tørlast. Frem til 2014 falder de gennemsnitlige omkostninger på den kendte flåde til USD 10.325 pr. dag, mens de gennemsnitlige kendte indtægter for 2012-2014 holder et niveau på ca. USD 15.000 pr. dag.

Tankafdelingen skabte i 2. kvartal et EBITDA på USD 4 mio., hvilket var 68 procent lavere end i 1. kvartal. Dette skyldes primært en lavere indtjening i spotmarkedet. Den gennemsnitlige T/C-indtjening faldt med ca. 15 procent til USD 12.768 pr. dag, hvilket er en smule lavere end det gennemsnitlige 1-årige T/C-marked.

Ved udgangen af 2. kvartal havde NORDEN afdækket 28 procent af skibsdagene i Tank for resten af 2012. Det er en stigning på 8 procentpoint i forhold til det foregående kvartal. I det nuværende svage forwardmarked er Tankafdelingen fortsat af den overbevisning, at der er mere potentiale for stigende end faldende rater. Derfor vil der kun blive indgået afdækning med solide kunder til tilstrækkeligt attraktive rater.

Flåde Nordens aktive kerneflåde steg i løbet af 2. kvartal med 2 skibe til 99 skibe. Herudover råder Norden ved udgangen af 2. kvartal over 135 indbefragtede skibe. Ordrebogen talte ved udgangen af 2. kvartal 18 skibe . Dette er 4 skibe mindre end ved udgangen af 1. kvartal, som følge af 4 leveringer til kerneflåden i løbet af kvartalet. Herudover er et langtidsindbefragtet skib med købsoption både aftalt og leveret i kvartalet.

Den aktive kerneflåde i Tørlast steg med 4 skibe i kvartalet. Dette skyldes levering af 1 ejet Handysize skib, levering af 4 langtidsindbefragtninger samt tilbagelevering af 1 langtidsindbefragtet Handysize skib. Den ene langtidsindbefragtning med købsoption er et Panamax skib, hvor kontrakten blev indgået i løbet af kvartalet.

Den totale aktive Tørlastflåde udgjorde ved udgangen af kvartalet 189 skibe, som følge af en stigning i kerneflåden samt et højere antal korttidsindbefragtninger. Efter udgangen af kvartalet har Norden solgt 2 kinesisk-byggede Handysize skibe med en effekt på likviditeten på USD 42 mio. Disse er som en del af aftalen taget tilbage på 5-årige indbefragtningsaftaler med købsoption for Norden.

Tankafdelingen tilbageleverede 2 langtidsindbefragtninger med købsoption i løbet af kvartalet. Som følge heraf faldt den aktive kerneflåde med 2 skibe. Disse er dog taget tilbage på korte T/C-kontrakter til attraktive rateniveauer. Samlet set steg den aktive kerneflåde med 1 skib. Skibe til levering steg ligeledes med 1 skib som følge af indgåelse af en indbefragtning på over 3 år af et MR tankskib, der leveres i 3. kvartal i år.

Kilde: Norden

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Stena Immaculate solgt til unavngivet køber

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Amerikansk krigsskib få sømil fra Venezuela

27.10.2025Maritimedanmark.dk

To søfolk savnes efter kollision

26.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk, MSC og CMA CGM  flytter skibe til indisk register

25.10.2025Maritimedanmark.dk

USA sender hangarskib i kamp mod narkokarteller

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Færgen Fynshav kan være på vej til Læsø

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Liberia-flaget fragtskib bordet ud for Göteborg

23.10.2025Maritimedanmark.dk

Pakken er vedtaget: LNG-forbud og hårdere greb om russisk skibsfart

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

3-dages kursus til officerer, som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training).

Dato

29.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Ship Security Officer (SSO)

Kurset henvender sig til søfarende, som er udpeget til sikringsofficer (SSO) om bord i skibe.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.11.2025

Sted

Digital course