Norden fik underskud på 1,6 mia. kr.

Norden kom ud af 1. halvår 2012 med et stort underskud efter skat på 1,6 milliarder kroner, mod et overskud på 453 millioner kroner i 1. halvår 2011. Underskuddet er et resultat af, at rederiet i 1. kvartal nedskrev værdien af sin flåde med 1,7 milliarder kroner.

Driftsresultat (EBITDA) for 1, halvår 212 blev på 464 millioner kroner, justeret for engangsindtægter er driftsresultatet 5% bedre end 1. halvår 2011.

Det er især Tørlastafdelingen der har bidraget til indtjeningen i 2. kvartal. Tørlast skabte et driftsresultat (EBITDA) på 172 millioner kroner, mens Tankafdelingen bidrog med et EBITDA på 23 millioner kroner.

Det primære driftsresultat (EBIT) før nedskrivninger i 1. halvår var på 201 millioner kroner, hvilket er 13 procent lavere end samme periode sidste år. Forskellen skyldes primært øgede afskrivninger som følge af en større flåde af ejede skibe. EBIT for 2. kvartal 2012 lå på 57,3 millioner kroner.

Omsætningen i 1. halvår faldt til 6,1 milliarder kroner mod 6,4 milliarder kroner i 1. halvår sidste år.

"Som forudset viser 2012 sig at være et udfordrende år for shippingbranchen. På den baggrund er jeg tilfreds med, at vi lever op til forventningerne og leverer et solidt driftsresultat og cash-flow. Jeg glæder mig samtidig over, at vi takket være en stærk økonomi er i stand til at udnytte de lave skibspriser til at investere i nye og mere brændstofeffektive skibe", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Forventninger. Norden fastholder forventningerne til driftsindtjeningen (EBITDA) for hele året på 630 - 860 millioner kroner.

Efter et indtjeningsmæssigt godt 1. halvår ventes EBITDA i 2. halvår at blive noget lavere, primært på grund af lavere indtjening i Tørlast. Tørlasts forventede driftsindtjening er baseret på 89 procent afdækning af den nuværende kapacitet for resten af året, mens forventningen til Tank baserer sig på en ventet bedring i markedsraterne i 4. kvartal.

Tørlastafdelingen realiserede i 2. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på USD 30 mio., hvilket var på niveau med forventningerne. Indtjeningen er et resultat af høj afdækning især i Panamax og Handymax, hvilket gav en god beskyttelse i et presset spotmarked. T/C-indtjeningen i Tørlast lå 21 procent over de gennemsnitlige 1-årige T/C-rater.

Ved udgangen af 2. kvartal havde Tørlastafdelingen afdækket 89 procent af kapaciteten for resten af 2012 og 44 procent for 2013 til fornuftige rater i begge år. Dækningen er øget med 8 procentpoint i løbet af kvartalet, og følsomheden over for markedsudsving er dermed begrænset i Tørlast. Frem til 2014 falder de gennemsnitlige omkostninger på den kendte flåde til USD 10.325 pr. dag, mens de gennemsnitlige kendte indtægter for 2012-2014 holder et niveau på ca. USD 15.000 pr. dag.

Tankafdelingen skabte i 2. kvartal et EBITDA på USD 4 mio., hvilket var 68 procent lavere end i 1. kvartal. Dette skyldes primært en lavere indtjening i spotmarkedet. Den gennemsnitlige T/C-indtjening faldt med ca. 15 procent til USD 12.768 pr. dag, hvilket er en smule lavere end det gennemsnitlige 1-årige T/C-marked.

Ved udgangen af 2. kvartal havde NORDEN afdækket 28 procent af skibsdagene i Tank for resten af 2012. Det er en stigning på 8 procentpoint i forhold til det foregående kvartal. I det nuværende svage forwardmarked er Tankafdelingen fortsat af den overbevisning, at der er mere potentiale for stigende end faldende rater. Derfor vil der kun blive indgået afdækning med solide kunder til tilstrækkeligt attraktive rater.

Flåde Nordens aktive kerneflåde steg i løbet af 2. kvartal med 2 skibe til 99 skibe. Herudover råder Norden ved udgangen af 2. kvartal over 135 indbefragtede skibe. Ordrebogen talte ved udgangen af 2. kvartal 18 skibe . Dette er 4 skibe mindre end ved udgangen af 1. kvartal, som følge af 4 leveringer til kerneflåden i løbet af kvartalet. Herudover er et langtidsindbefragtet skib med købsoption både aftalt og leveret i kvartalet.

Den aktive kerneflåde i Tørlast steg med 4 skibe i kvartalet. Dette skyldes levering af 1 ejet Handysize skib, levering af 4 langtidsindbefragtninger samt tilbagelevering af 1 langtidsindbefragtet Handysize skib. Den ene langtidsindbefragtning med købsoption er et Panamax skib, hvor kontrakten blev indgået i løbet af kvartalet.

Den totale aktive Tørlastflåde udgjorde ved udgangen af kvartalet 189 skibe, som følge af en stigning i kerneflåden samt et højere antal korttidsindbefragtninger. Efter udgangen af kvartalet har Norden solgt 2 kinesisk-byggede Handysize skibe med en effekt på likviditeten på USD 42 mio. Disse er som en del af aftalen taget tilbage på 5-årige indbefragtningsaftaler med købsoption for Norden.

Tankafdelingen tilbageleverede 2 langtidsindbefragtninger med købsoption i løbet af kvartalet. Som følge heraf faldt den aktive kerneflåde med 2 skibe. Disse er dog taget tilbage på korte T/C-kontrakter til attraktive rateniveauer. Samlet set steg den aktive kerneflåde med 1 skib. Skibe til levering steg ligeledes med 1 skib som følge af indgåelse af en indbefragtning på over 3 år af et MR tankskib, der leveres i 3. kvartal i år.

Kilde: Norden

Relateret indhold

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Redegørelse om Iver Huitfeldt er udskudt

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier “anerkender” forbud mod scrubbere

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Anholt savner sin nye redningsbåd - den forsvandt efter en uge

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Aftale på plads: Danmark forbyder udledning af scrubbervand

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Handel med Hafnia-aktier skudt i gang i New York

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle