Norden fik underskud på 1,6 mia. kr.

Norden kom ud af 1. halvår 2012 med et stort underskud efter skat på 1,6 milliarder kroner, mod et overskud på 453 millioner kroner i 1. halvår 2011. Underskuddet er et resultat af, at rederiet i 1. kvartal nedskrev værdien af sin flåde med 1,7 milliarder kroner.

Driftsresultat (EBITDA) for 1, halvår 212 blev på 464 millioner kroner, justeret for engangsindtægter er driftsresultatet 5% bedre end 1. halvår 2011.

Det er især Tørlastafdelingen der har bidraget til indtjeningen i 2. kvartal. Tørlast skabte et driftsresultat (EBITDA) på 172 millioner kroner, mens Tankafdelingen bidrog med et EBITDA på 23 millioner kroner.

Det primære driftsresultat (EBIT) før nedskrivninger i 1. halvår var på 201 millioner kroner, hvilket er 13 procent lavere end samme periode sidste år. Forskellen skyldes primært øgede afskrivninger som følge af en større flåde af ejede skibe. EBIT for 2. kvartal 2012 lå på 57,3 millioner kroner.

Omsætningen i 1. halvår faldt til 6,1 milliarder kroner mod 6,4 milliarder kroner i 1. halvår sidste år.

"Som forudset viser 2012 sig at være et udfordrende år for shippingbranchen. På den baggrund er jeg tilfreds med, at vi lever op til forventningerne og leverer et solidt driftsresultat og cash-flow. Jeg glæder mig samtidig over, at vi takket være en stærk økonomi er i stand til at udnytte de lave skibspriser til at investere i nye og mere brændstofeffektive skibe", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Forventninger. Norden fastholder forventningerne til driftsindtjeningen (EBITDA) for hele året på 630 - 860 millioner kroner.

Efter et indtjeningsmæssigt godt 1. halvår ventes EBITDA i 2. halvår at blive noget lavere, primært på grund af lavere indtjening i Tørlast. Tørlasts forventede driftsindtjening er baseret på 89 procent afdækning af den nuværende kapacitet for resten af året, mens forventningen til Tank baserer sig på en ventet bedring i markedsraterne i 4. kvartal.

Tørlastafdelingen realiserede i 2. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på USD 30 mio., hvilket var på niveau med forventningerne. Indtjeningen er et resultat af høj afdækning især i Panamax og Handymax, hvilket gav en god beskyttelse i et presset spotmarked. T/C-indtjeningen i Tørlast lå 21 procent over de gennemsnitlige 1-årige T/C-rater.

Ved udgangen af 2. kvartal havde Tørlastafdelingen afdækket 89 procent af kapaciteten for resten af 2012 og 44 procent for 2013 til fornuftige rater i begge år. Dækningen er øget med 8 procentpoint i løbet af kvartalet, og følsomheden over for markedsudsving er dermed begrænset i Tørlast. Frem til 2014 falder de gennemsnitlige omkostninger på den kendte flåde til USD 10.325 pr. dag, mens de gennemsnitlige kendte indtægter for 2012-2014 holder et niveau på ca. USD 15.000 pr. dag.

Tankafdelingen skabte i 2. kvartal et EBITDA på USD 4 mio., hvilket var 68 procent lavere end i 1. kvartal. Dette skyldes primært en lavere indtjening i spotmarkedet. Den gennemsnitlige T/C-indtjening faldt med ca. 15 procent til USD 12.768 pr. dag, hvilket er en smule lavere end det gennemsnitlige 1-årige T/C-marked.

Ved udgangen af 2. kvartal havde NORDEN afdækket 28 procent af skibsdagene i Tank for resten af 2012. Det er en stigning på 8 procentpoint i forhold til det foregående kvartal. I det nuværende svage forwardmarked er Tankafdelingen fortsat af den overbevisning, at der er mere potentiale for stigende end faldende rater. Derfor vil der kun blive indgået afdækning med solide kunder til tilstrækkeligt attraktive rater.

Flåde Nordens aktive kerneflåde steg i løbet af 2. kvartal med 2 skibe til 99 skibe. Herudover råder Norden ved udgangen af 2. kvartal over 135 indbefragtede skibe. Ordrebogen talte ved udgangen af 2. kvartal 18 skibe . Dette er 4 skibe mindre end ved udgangen af 1. kvartal, som følge af 4 leveringer til kerneflåden i løbet af kvartalet. Herudover er et langtidsindbefragtet skib med købsoption både aftalt og leveret i kvartalet.

Den aktive kerneflåde i Tørlast steg med 4 skibe i kvartalet. Dette skyldes levering af 1 ejet Handysize skib, levering af 4 langtidsindbefragtninger samt tilbagelevering af 1 langtidsindbefragtet Handysize skib. Den ene langtidsindbefragtning med købsoption er et Panamax skib, hvor kontrakten blev indgået i løbet af kvartalet.

Den totale aktive Tørlastflåde udgjorde ved udgangen af kvartalet 189 skibe, som følge af en stigning i kerneflåden samt et højere antal korttidsindbefragtninger. Efter udgangen af kvartalet har Norden solgt 2 kinesisk-byggede Handysize skibe med en effekt på likviditeten på USD 42 mio. Disse er som en del af aftalen taget tilbage på 5-årige indbefragtningsaftaler med købsoption for Norden.

Tankafdelingen tilbageleverede 2 langtidsindbefragtninger med købsoption i løbet af kvartalet. Som følge heraf faldt den aktive kerneflåde med 2 skibe. Disse er dog taget tilbage på korte T/C-kontrakter til attraktive rateniveauer. Samlet set steg den aktive kerneflåde med 1 skib. Skibe til levering steg ligeledes med 1 skib som følge af indgåelse af en indbefragtning på over 3 år af et MR tankskib, der leveres i 3. kvartal i år.

Kilde: Norden

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm køber fire MR-tankere af Scorpio

10.11.2025Maritimedanmark.dk

2.850 kvæg strandet ud for Tyrkiet

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Flere hundrede flygtninge frygtes druknet

08.11.2025Maritimedanmark.dk

EU-styrker befrier kapret tankskib ud for Somalia

08.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre dræbt i brand om bord på Maersk-chartret containerskib

07.11.2025Maritimedanmark.dk

USA’s kystvagt sætter rekord i beslaglagt kokain

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Vild ladeløsning på vej til Molslinjens elektriske katamaraner

Jobmarked

Se alle

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course