NOL-køb sætter konsolideringsrekord
Hvis CMA CGM ender med at købe NOL, bliver der tale om en fusion, der er større end, da Maersk Line for cirka 10 år siden købte P&O Nedlloyd. Det bliver i størrelse den største konsolidering til dato inden for containerskibsfarten.
”NOL’s størrelse vil overskygge alle CMA CGM’s tidligere opkøb. Den samlede kapacitet af rederiets tidligere opkøb udgør kun 134.000 TEU og den til dato største aftale omhandler købet af Delmas’ vestafrikanske services med en samlet kapacitet på 61.000 TEU i september 2005”, lyder det fra Alphaliner.
NOL’s flåde er på 541.000 TEU og er dermed større end P&O Nedlloyd’s flåde på 461.000 TEU i 2005.
Det er dog endnu ikke helt sikkert, at der overhovedet bliver en købsaftale. De svage markedsvilkår gør det svært at værdisætte NOL’s containerforretning, og der rejses også tvivl om CMA CGM’s finansielle formåen med hensyn til at finansiere købet af NOL. Ifølge Alphaliner vil et køb af NOL mere end fordoble CMA CGM’s eksisterende nettogæld på 3,26 milliarder dollar.
Desuden ser det ikke ud til, at rekorden kommer til at holde i særlig lang tid. Den forventede fusion mellem de to kinesiske rederier Cosco og CSCL vil nemlig overskygge den rekord.
CMA CGM har bekræftet, at rederiet er ved at forhandle med Neptune Orient Lines, og forhandlingerne forventes at fortsætte indtil den 7. december.
Kilde: TradeWinds