Nødpas til skibe uden korrekt brændstof
Når det fra årsskiftet bliver ulovligt at sejle på brændstoffer med en svovlprocent på over 0.5, skal der indføres et særligt nødpas til skibe der har forsøgt at købe bunker med lavt svovlindhold, men ikke har haft mulighed for det. Forslaget om et nødpas støttes af ICS.
Et såkaldt nødpas i form af en Fuel Oil Non-Availability Report (FONAR) blev diskuteret i IMO i sidste uge.
"FONAR skal anses som sidste udvej, og det er ikke noget, et skib vil kunne bruge rutinemæssigt. De omstændigheder, hvor en FONAR-rapport kan bruges, er, og skal være meget begrænset. Rederier skal stadig fokusere på at gøre alt for at sikre fuld overholdelse i 2020", siger Simon Bennett, vicegeneralsekretær i ICS.
Herhjmme mener Danske Rederier, at det er en pragmatisk løsning til helt særlige tilfælde, hvor det ikke har været muligt at købe nogen form for lavsvovlsbrændstof. Dette kan ikke betragtes som et fripas, da det forsat vil være op til havnemyndigheden hvorvidt de vil acceptere FONAR’en som gyldig grund for at bruge ulovligt brændstof.
”Skulle skibene undtagelsesvist blive nødt til at købe højsvovlsbrændstof for at kunne fortsætte rejsen, så bakker vi naturligvis op om muligheden for at benytte et nødpas”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier.
IMO’s forslag om et nødpas er en del af en række tiltag, som skal sikre, at alle involverede parter, såsom rederier, brændstofleverandører og havnestatskontrollører, er klar til overholde de nye globale svovlreguleringer til næste år.
Tiltagene er sendt videre til IMO's Miljøkomité (MEPC) med henblik på vedtagelse i maj dette år.
Kilde: Danske Rederier