No-show-fees giver mareridt hos afskibere
Det koster dyrt for containerrederierne, hvis de bookede containere ikke dukker op. Derfor har flere af de store rederier med Maersk Line og CMA CGM i spidsen nu indført såkaldte no-show-fees. Men det kan give store regnskabsmæssige problemer for afskiberne.
Online afskiberfirmaet iContainers advarer om, at no-show-fee´et kan skabe store problemer for afskibere og NVOCC´ere (Non-Vessel-Operation-Comon-Carrier).
Det skyldes ifølge Klaus Lysdal, der er salgsdirektør i iContianers,
at disse firmaer ikke nødvendigvis har kontrol over den fragt, de booker plads til og ofte ikke har kontrol med, om kunden afbestiller i sidste øjeblik.
Men hos CMA CGM er det selskabet, der booker pladsen til containerne, der er ansvarlige for at betale et evt. no-show gebyrer.
“Branchen bliver nødt til at forberede sig på dette. Afskibere bør overveje at implementere politikker, der kan afbøde eventuelle regnskabsmæssige mareridt, der kan efterlade dem med regningen for afbestillingerne, siger Klaus Lysdal, der udmærket forstår, at containerrederierne indfører gebyrer for ikke at benytte reserveret kapacitet.
Hapag-Lloyd, der også har indført gebyrerne, estimerer, at omkring 25 pct. Af deres bookings ikke bliver benyttet på grund af no-shows.
“No-show gebyrerne er et skridt i den rigtige retning for containerrederierne. Specielt fra deres perspektiv er det mærkeligt, at de ikke har været i stand til at indføre ændringer som disse tidligere. Men nu hvor der er færre rederier at vælge imellem, er chancen for at møde disse gebyrer vokset betragteligt, siger Klaus Lysdal fra iContainers.
Kilde: World Maritime News.