Nicaraguakanalen bliver en miljøkatastrofe
21 miljøforskere fra Nord- og Sydamerika er bekymret for de miljøpåvirkninger, som den kommende Nicaraguakanal vil føre med sig. Det fremgår af en artikel med titlen ”Scientists raise alarms about fast tracking of transoceanic canal through Nicaragua”, som de 21 forskere har skrevet sammen.
”Den største miljømæssige udfordring bliver at bygge og drive kanalen uden katastrofale påvirkninger af dette sensitive økosystem. Betydelige påvirkninger af søen kan opstå fra udslip fra de 5.100 skibe, der passerer igennem hvert år”, siger miljøingeniør Pedro Alvarez.
Han tænker her på søen Cocibolca, som er Centralamerikas største ferskvandsreservoir. Kanalen kommer til at skære sig igennem denne sø og vil derfor påvirke det skrøbelige økosystem i søen, mener miljøforskerne, der blandt andet frygter, at skibene vil medbringe invasive arter, der vil føre til, at andre arter i søen bliver udryddet.
Desuden medfører kanalbyggeriet, at der bliver skabt en kanal i søen, der er bred og dyb nok til, at skibe kan passere igennem. Sedimenterne fra denne kanal vil mindske iltindholdet i søens vand og dermed bringe livet i søen i fare, mener forskerne.
Nicaraguas regering gav sidste år koncession til Hong Kong Nicaragua Development Group, som er begyndt på byggeprojektet - et byggeri, der har en værdi af 50 milliarder dollar. Foreløbig har man fået bygget veje, så det tunge maskineri, der skal bruges til kanalbyggeriet, kan blive transporteret. Det ventes, at de første skibe kan sejle igennem kanalen i slutningen af 2019. Kanalen bliver både længere, bredere og dybere end Panamakanalen.
Nicaraguakanalen vil blive 278 kilometer lang og kommer til at gå fra Brito-floden i Stillehavet til Punto Gorda-floden i Det Caribiske Hav.
Kilde: World Maritime News