Nicaraguakanal er ikke et kinesisk projekt

Arbejdet med at bygge Nicaraguakanalen påbegyndes i december, og det bliver ikke udelukkende et kinesisk byggeprojekt, siger en højstående embedsmand fra regeringen i Nicaragua. Det er ellers en generel opfattelse, at kanalen finansieres af Kina og bygges af kinesiske byggevirksomheder.

”Helt ærligt, så kunne kineserne finansiere alt dette, men vi er nået til enighed med dem om, at det ikke er vejen frem”, siger Paul Oquist, der er privatsekretær for Nicaraguas præsident Daniel Ortega. Derimod ønsker Nicaragua investeringer fra både Kina, Japan, Korea, USA og mange andre lande.

”Vi ønsker, at firmaer fra hele verden deltager i finansieringen, udbuddet af koncessioner og byggeriet. Vi ønsker, at det bliver så bredt baseret som muligt. Dette bliver ikke et nøglefærdigt kinesisk projekt, hvor de kommer med alle arbejderne”, tilføjer Paul Oquist.

Nicaragua holder desuden fast ved den stramme tidsplan. Byggeriet starter i december måned og skal være færdigt inden for fem år. Den første fase består af at bygge en havn ved Brito til det tunge udstyr, der skal bruges til byggeriet. Nicaraguakanalen bliver 278 kilometer lang og vil løbe fra Brito-floden i Stillehavet til Punto Gorda-floden i Det Caribiske Hav.

Kilde: IHS Maritime

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023