Navigatører frygter bortfald af særregler
Søfartens Ledere er bekymret over, at regeringens maritime vækstteam i deres foreløbige rapport angiveligt sår tvivl om, hvorvidt rederierne i fremtiden bør forpligtes til fortsat at beskæftige danske skibsofficerer
"Den danske regulering af skibsfarten bygger i vid udstrækning på globale regler, men der resterer stadig enkelte nationale særkrav, bl.a. i forbindelse med uddannelse og bemanding. Hvis Danmark skal være en globalt orienteret kvalitetsskibsfartsnation, bør dansk regulering være baseret på globale regler for sikkerhed, sundhed, miljø og klima. En følge heraf er en ophævelse eller internationalisering af de resterende nationale særkrav, hvilket vil have en positiv effekt for rederiernes konkurrenceevne", skriver vækstteamet bl.a. i sin foreløbige rapport.
”Vi håber naturligvis, at vi overfortolker, men vi er spændte på at høre, hvad der gemmer sig bag nogle af formuleringerne i den foreløbige rapport. Det siger jo sig selv, at Danmark ikke kan være en kvalitetsskibsfartsnation uden skibsofficerer”, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
To af de resterende nationale særkrav er uddannelsesaftalen for 200 unge mennesker årligt, og loven om, at minimum 40 procent af skibsførerne på skibe i DIS skal have dansk eller EU/EØS-statsborgerskab.
”Jeg håber ikke at vækstteamet vil sætte en afskaffelse af nationalitetskravet og en opbremsning af rekrutteringen af mindst 200 skibsofficersstuderende på dagsordenen igen. Det kan vi på ingen måde være med til. Der er en ekstrem lav ledighed blandt vores medlemmer, og det er allerede så svært at skaffe skibsofficerer til de stillinger, der skal dækkes, at det i sig selv er en væksthæmmer”, siger Fritz Ganzhorn.
Fritz Ganzhorn ser frem til mødet på torsdag, hvor det maritime vækstteam fremlægger sine seks anbefalinger og 31 initiativer.
Kilde. Søfartens Ledere