Myndigheder ransager Polaris Shipping
Koreanske søfartsmyndigheder ransagede torsdag Polaris Shippings kontorer i Pusan og Seoul. Det skete for at indsamle enhver oplysning, der kan bidrage til at kaste lys over, hvad der forårsagede forliset af Stellar Daisy i Sydatlanten først i april, hvor kun to af 24 besætningsmedlemmer overlevede.
Malmtransportskibet Stellar Daisy, med en last på 266.000 tons jernmalm, forlod Rio de Janeiro den 26. marts og befandt sig omkring 1.400 sømil fra Uruguays kyst med otte sydkoreanske og 16 filippinske sømæmd, da det udsendte nødsignal. Kun to filippinske besætningsmedlemmer er blevet reddet.
Tidligere besluttede Polaris Shipping, operatøren af det manglende skib, at yde en vis kompensation til de 17 af de manglende søfolks familier. Fem familier har i første omgang sagt nej, da de ønskede at rederiet skulle fortsætte eftersøgningen af de savnede. Rederiet har ikke villet oplyse om erstatningeernes størrelse.
Polaris Shipping har siden forliset været stærkt kritiseret for sit sikkerhedsniveau. Det skyldes ikke mindst, at en stor del af VLOC flåden består af ombyggede, ældre, enkeltskrogede VLCC´s, der ikke oprindeligt er bygget til den hårde belastning, som skroget udsættes for ved transport af jernmalm.
Efter forliset af Stellar Daisy blev der fundet revner i et andet af Polaris Shippings ombyggede skibe. Dette skib er nu taget ud af drift og på værft.
Forliset har også ført til, at Polaris Shipping har igangsat en gennemgribende inspektion af hele sin VLOC-flåde på 18 ombyggede skibe. Desuden har Marshalløerne, der er flagstat for 12 af Polaris Shippings Skibe iværksat en undersøgelse af disse.
Det kritiserede sydkoreanske rederi har gennem de seneste tre år fået konstateret godt 400 fejl ved deres skibe ved havnestatskontroller. Alligevel er meget få skibe blevet tilbageholdt. Stellar Daisy fik således også lov at sejle videre med fejl.
Kilde: Redaktionen og Yonhap News Agency