MyFerryLinks færger er stadig til salg
Eurotunnel vil ikke garantere, at færgeselskabet, MyFerryLink, kan fortsætte driften i Dover Strædet efter den 9.juli 2015. Derfor kigger man stadig på de tilbud, der er kommet på færgerne, som blev købt, da rederiet SeaFrance gik konkurs.
”Medmindre noget er overset, er det den dag, hvor skibene desværre bliver trukket ud af markedet. De ansatte i SCOP kan ikke gøre noget, da de ikke har kontrakt på at drive skibene”, siger Eurotunnels repræsentant John Keefe til IHS Maritime.
En britisk appeldomstol gav i sidste uge SCOP, der driver MyFerryLink for Eurotunnel, medhold i en appel mod en afgørelse, der var truffet af den britiske konkurrencemyndighed, CMA. CMA’s afgørelse betød, at MyFerryLink skulle ophøre med driften på Dover-Calais fra den 9. juli i år.
Eurotunnel har bedt appelretten om at præcisere konsekvenserne af dommen i sidste uge. Det skal ske på en høring, hvor datoen endnu ikke er fastsat. Det vides derfor i øjeblikket ikke, om det tidligere forbud mod færgedriften træder i kraft.
Eurotunnel skal også beslutte, om kontrakten med medarbejderne hos kooperativet, SCOP, der bemander MyFerryLinks skibe, skal fornyes. Kontrakten udløber den 2. juli, og den dato vil markere afslutningen på færgeselskabets aktiviteter, hvis CMAs forbud mod virksomhedens brug af havnen i Dover ikke bliver formelt ophævet.
Eurotunnel fortsætter i mellemtiden stadig med at undersøge de tilbud, der hidtil er kommet på de tre MyFerryLink færger, som Eurotunnel har sat til salg.
CMA har besluttet af anke afgørelsen fra appelretten.
Kilde: IHS Maritime