MSC vil dække udgifter efter Maersk-brand
Højst usædvanligt har partneren i 2M alliancen, MSC, besluttet at dække omkostningerne efter branden i maskinrummet på Maersk Elba i slutningen af december. Det skyldes, at skibet på uheldstidspunktet sejlede med en last for MSC, der kunne risikere ekstraudgifter til sine kunder.
Maersk Elba blev slæbt til Algeciras efter branden. Foto: Autoridade Maritima Nacional .
“Helt ekstraordinært for dette specielle tilfælde, har MSC besluttet at dække omkostningerne, så operatøren ikke vil erklære “generel average”. Beslutningen er taget for at undgå ekstra omkostninger eller forsinkelser for vores kunder som et resultat af hændelsen,” siger MSC i en udtalelse.
Generel average er et princip i søfarten, hvor alle interessenter - altså også ejerne af lasten - deles om udgifterne efter en stor skade.
Skibet var på vej fra Suez til Felixstowe, da branden brød ud, og blev efterfølgende slæbt til Algeciras i Spanien for at få foretaget nødtørftige reparationer. Herefter skal skibet sejle til Wilhelmshaven for at blive losset, men hvornår det kan ske, foreligger der endnu ikke oplysninger om.
Ifølge MSC vil Maersk herefter sørge for, at lasten bliver sejlet videre til Rotterdam og Felixstowe på feederskibe.
Ud over MSC havde også Hapag-Lloyd containere på Maersk Elba.
Maersk Elba har en kapacitet på 13.100 teu og er bygget i 2011.
Branden i maskinrummet satte motoren ud af spil, men det lykkedes for besætningen at slukke branden og kaste anker for at stoppe skibets drift mod den portugisiske kyst.
Ingen besætningsmedlemmer kom til skade ved branden.
Kilde: TradeWinds