MSC skal sejle grønt for DB Schenker
Verdens største containerrederi har indgået en aftale med den tyske speditør DB Schenker om at bruge 12.000 tons biobrændstof til at fragte containere med en netto-nul udledning af CO2. Aftalen er den første af sin art mellem et rederi og en speditør, oplyser parterne.
Aftalen blev underskrevet af Thorsten Meincke, der er global direktør for luft- og søfragt i DB Schenker og den danske topchef i MSC, Søren Toft..
De 12.000 tons biobrændstof blive blandet med almindelig olie til en blend på mellem 20 pct. og 30 pct., hvilket giver omkring 50.000 tons blandet biobrændstof til brug i MSC´s containerskibe.
Det betyder, at omkring 30.000 teu kan blive fragte med netto-nul udledning af CO2 og giver DB Schenker mulighed for at have et fragt-produkt på hylderne, der understøtte en kundes ønske om at få fragtet sine containere CO2-neutralt.
“Sammen med MSC tilbyde vi vores kunder en bekvem og ren løsning ved hjælp af den seneste generation af biobrændstoffer for at hjælpe dem med at opnå en reel yderligere reduktion af deres udledninger. Vi gør dette, fordi vi er overbevist om, at det er det rigtige at gøre, og derfor betaler vi for indkøb af biobrændstof på forhånd” udtaler Thorsten Meincke, der er global direktør for luft- og søfragt i DB Schenker.
Maersk startede i 2019 et forsøg med at tilsætte biobrændsel i form af brugt madolie til det almindelig brændstof for på samme måde at kunne tilbyde kunder klima-neutral transport.