MSC og CMA CGM bider Maersk i haserne
Nr. to og tre på containerskibsmarkedet MSC og CMA CGM har vundet terræn og er i dag faktisk ved at bide Maersk Line i haserne, fordi Maersk Line ikke har oplevet organisk vækst i samme omfang som de andre rederier. Maersk Line er parat til at forsvare sin markedsposition ved at købe op.
”Størrelse gør forskellen i vores industri, ikke så meget størrelsen på skibene, men udbredelsen af netværket og kundekontakten”, sagde Jakob Stausholm, chef for strategi i Maersk Line, på kapitalmarkedsdagen onsdag.
Han fremviste samtidig nogle tabeller, der viste, at MSC og CMA CGM har vundet terræn.
”Det er nogle tal, som jeg ikke er vild med at vise frem. De viser jo, at vi ikke er vokset organisk på linje med vores konkurrenter. Og det har fået os til at tænke på, hvordan vores vækstambitioner skal justeres”, sagde han.
Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, sagde: ”Det nye er, at vi taler åbent om opkøb. Det kan være en god måde at vækste på”.
Helt galt ser det dog ikke ud. I første halvår havde Maersk Line ganske vist en nedgang i nettoomsætningen fra 13,4 milliarder dollar i første halvår 2014 til 12,5 milliarder dollar i dette års første halvdel. Men nettooverskuddet steg fra 1 milliard dollar sidste år til 1,2 milliarder dollar i år.
Kilde: Dagbladet Børsen