MSC kontraherer fire store containerskibe
Verdens næststørste containerrederi MSC, der har danske Søren Toft i chefstolen, har kontraheret fire containerskibe med en kapacitet på hver 16.000 TEU på værfter i Kina. Dermed har rederiet samlet afgivet ordrer på 17 LNG-drevne containerskibe af typen.
Når skibene leveres i 2023 og 2024 forventes MSC at passere Maersk som verdens største containerrederi, da MSC samtidig er en flittig opkøber af brugte containerskibe.
Maersk har dog hele tiden gjort det klart, at profitabilitet for dem er vigtigere end størrelse. Der er dog også rygter i markedet om, at Maersk også planlægger en større ordre på nye containerskibe.
De fire containerskibe som MSC netop har kontraheret, skal ligesom de andre 13 containerskibe, bygges på Dalian Shipbuilding Industry Co og Guangzhou Shipyard International.
MSC har langtidsleaset skibene af to kinesiske leasingselskaber. Men i praksis er det ifølge Trdaewinds kilder foregået på den måde, at MSC første har forhandlet kontrakterne på plads med værfterne, og første derefter fundet de leasingselskaber der finansierer skibene.
De første 13 skibe af typen blev kontraheret i april til en pris på mellem 120 og 125 millioner dollar per styk. Den samlede ordre har dermed en værdi på knap 13 milliarder kroner.
Redaktionen