MSC indgår aftale om første ammoniak-drevne containerskib

Verdens største containerrederi vil også satse på ammoniak som fremtidens grønne brændstof.

MSC har underskrevet MoU med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og SDARI om design og tekniske specifikationer for et ammoniak-drevet dual-fuel containerskib.. Foto: Lloyds Register

Verdens største containerrederi, MSC, har underskrevet et memorandum of understanding (MoU) med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI) om designet af et dual-fuel containerskib, der kan sejle på grøn ammoniak. 

Aftalen handler om design og tekniske specifikationer for et 8.200 teu stort containerskib, der skal gøre det muligt for MSC at benytte ammoniak som et alternativ og nul-udledende brændstof. 

Hidtil har verdens førende rederier med Maersk i spidsen satset benhårdt på grøn metanol som det klimavenligere brændstof til de store skibe. 

Som en del af projektet vil SDARI forberede specifikationer og design dokumentation for den ammoniak-drevne dual-fuel variant af en af deres i forvejen udviklede skibstyper. 

Lloyds Register skal verificere, at designet overholder de sikkerhedsstandarder og andre regler, der er gældende i forhold til at benytte ammoniak som skibsbrændstof, mens MAN Energy Solutions skal levere data om motor-design, brændstofforsyning og systemer til reduktion af emissioner, skriver Offshore Energy. 

Problemet med at benytte ammoniak som brændstof er bl.a., at sikkerhedsforanstaltningerne skal være større end ved metanol-drift, fordi stoffet er meget giftigt. 

“Anvendelsen af ammoniak som brændstof i containerskibssektoren vil være afgørende for, at vores industri kan nå de mål for reduktion af udledningerne, som IMO har fastsat, og dette samarbejde på tværs af forsyningskæderne markerer et vigtigt skridt i den maritime industris energiomstilling,” udtaler giuseppe Gargiulo, der er chef for nybygninger i MSC. 

MSC har allerede ti nybygninger i ordre, der forventes at være forberedt for ammoniak-drift, men vil også benytte alternativer som syntetisk LNG og grøn metanol i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningerne. 

MAN Energy Solutions regner med at have en kommercielt tilgængelig ammoniakmotor klar allerede i 2024. 

“For at opfylde dekarboniseringsmålene for vores industri til tiden, er vi nødt til at se nøje på alle brændstofløsninger. At være en del af dette MoU med MSC, SDARI og LR stemmer overens med vores strategiske formål om at levere dekarboniseringsløsninger til vores betroede partnere, og det styrker industriens forpligtelse til at reducere emissioner,” siger Bjarne Foldager, der er chef for 2-takts motorer i MAN Energy Solutions, ifølge Offshore Energy 

Maersk har også forsket i udnyttelsen af ammoniak som skibsbrændstof, men har foreløbig valgt at satse på grøn metanol. 

Det danske selskab får leveret sit første metanoldrevne containerskib allerede i år.  

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk får ny finansdirektør

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for hævn-kapring af amerikanske olietransporter

11.12.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil fordoble antallet af kvindelige søfarende

11.12.2025Maritimedanmark.dk

Hver tredje færgepassager vil sejle på strøm i 2030

11.12.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot ansætter ny administrerende direktør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark