MSC indgår aftale om første ammoniak-drevne containerskib

Verdens største containerrederi vil også satse på ammoniak som fremtidens grønne brændstof.

MSC har underskrevet MoU med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og SDARI om design og tekniske specifikationer for et ammoniak-drevet dual-fuel containerskib.. Foto: Lloyds Register

Verdens største containerrederi, MSC, har underskrevet et memorandum of understanding (MoU) med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI) om designet af et dual-fuel containerskib, der kan sejle på grøn ammoniak. 

Aftalen handler om design og tekniske specifikationer for et 8.200 teu stort containerskib, der skal gøre det muligt for MSC at benytte ammoniak som et alternativ og nul-udledende brændstof. 

Hidtil har verdens førende rederier med Maersk i spidsen satset benhårdt på grøn metanol som det klimavenligere brændstof til de store skibe. 

Som en del af projektet vil SDARI forberede specifikationer og design dokumentation for den ammoniak-drevne dual-fuel variant af en af deres i forvejen udviklede skibstyper. 

Lloyds Register skal verificere, at designet overholder de sikkerhedsstandarder og andre regler, der er gældende i forhold til at benytte ammoniak som skibsbrændstof, mens MAN Energy Solutions skal levere data om motor-design, brændstofforsyning og systemer til reduktion af emissioner, skriver Offshore Energy. 

Problemet med at benytte ammoniak som brændstof er bl.a., at sikkerhedsforanstaltningerne skal være større end ved metanol-drift, fordi stoffet er meget giftigt. 

“Anvendelsen af ammoniak som brændstof i containerskibssektoren vil være afgørende for, at vores industri kan nå de mål for reduktion af udledningerne, som IMO har fastsat, og dette samarbejde på tværs af forsyningskæderne markerer et vigtigt skridt i den maritime industris energiomstilling,” udtaler giuseppe Gargiulo, der er chef for nybygninger i MSC. 

MSC har allerede ti nybygninger i ordre, der forventes at være forberedt for ammoniak-drift, men vil også benytte alternativer som syntetisk LNG og grøn metanol i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningerne. 

MAN Energy Solutions regner med at have en kommercielt tilgængelig ammoniakmotor klar allerede i 2024. 

“For at opfylde dekarboniseringsmålene for vores industri til tiden, er vi nødt til at se nøje på alle brændstofløsninger. At være en del af dette MoU med MSC, SDARI og LR stemmer overens med vores strategiske formål om at levere dekarboniseringsløsninger til vores betroede partnere, og det styrker industriens forpligtelse til at reducere emissioner,” siger Bjarne Foldager, der er chef for 2-takts motorer i MAN Energy Solutions, ifølge Offshore Energy 

Maersk har også forsket i udnyttelsen af ammoniak som skibsbrændstof, men har foreløbig valgt at satse på grøn metanol. 

Det danske selskab får leveret sit første metanoldrevne containerskib allerede i år.  

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler kommer stærkt ud af årets første ni måneder

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course - afholdes løbende)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course