MSC indgår aftale om første ammoniak-drevne containerskib

Verdens største containerrederi vil også satse på ammoniak som fremtidens grønne brændstof.

MSC har underskrevet MoU med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og SDARI om design og tekniske specifikationer for et ammoniak-drevet dual-fuel containerskib.. Foto: Lloyds Register

Verdens største containerrederi, MSC, har underskrevet et memorandum of understanding (MoU) med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI) om designet af et dual-fuel containerskib, der kan sejle på grøn ammoniak. 

Aftalen handler om design og tekniske specifikationer for et 8.200 teu stort containerskib, der skal gøre det muligt for MSC at benytte ammoniak som et alternativ og nul-udledende brændstof. 

Hidtil har verdens førende rederier med Maersk i spidsen satset benhårdt på grøn metanol som det klimavenligere brændstof til de store skibe. 

Som en del af projektet vil SDARI forberede specifikationer og design dokumentation for den ammoniak-drevne dual-fuel variant af en af deres i forvejen udviklede skibstyper. 

Lloyds Register skal verificere, at designet overholder de sikkerhedsstandarder og andre regler, der er gældende i forhold til at benytte ammoniak som skibsbrændstof, mens MAN Energy Solutions skal levere data om motor-design, brændstofforsyning og systemer til reduktion af emissioner, skriver Offshore Energy. 

Problemet med at benytte ammoniak som brændstof er bl.a., at sikkerhedsforanstaltningerne skal være større end ved metanol-drift, fordi stoffet er meget giftigt. 

“Anvendelsen af ammoniak som brændstof i containerskibssektoren vil være afgørende for, at vores industri kan nå de mål for reduktion af udledningerne, som IMO har fastsat, og dette samarbejde på tværs af forsyningskæderne markerer et vigtigt skridt i den maritime industris energiomstilling,” udtaler giuseppe Gargiulo, der er chef for nybygninger i MSC. 

MSC har allerede ti nybygninger i ordre, der forventes at være forberedt for ammoniak-drift, men vil også benytte alternativer som syntetisk LNG og grøn metanol i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningerne. 

MAN Energy Solutions regner med at have en kommercielt tilgængelig ammoniakmotor klar allerede i 2024. 

“For at opfylde dekarboniseringsmålene for vores industri til tiden, er vi nødt til at se nøje på alle brændstofløsninger. At være en del af dette MoU med MSC, SDARI og LR stemmer overens med vores strategiske formål om at levere dekarboniseringsløsninger til vores betroede partnere, og det styrker industriens forpligtelse til at reducere emissioner,” siger Bjarne Foldager, der er chef for 2-takts motorer i MAN Energy Solutions, ifølge Offshore Energy 

Maersk har også forsket i udnyttelsen af ammoniak som skibsbrændstof, men har foreløbig valgt at satse på grøn metanol. 

Det danske selskab får leveret sit første metanoldrevne containerskib allerede i år.  

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.10.2025Maritimedanmark.dk

DFDS: Små stigninger i fragt – færre passagerer i september

10.10.2025Maritimedanmark.dk

Israel har godkendt 1. del af fredsplan

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Dybe uenigheder i shipping før historisk IMO-afstemning

09.10.2025Maritimedanmark.dk

SIMAC indvier nyt avanceret simulatorcenter

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Israel og Hamas meldes enige om første fase af fredsplan

08.10.2025Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Krigsforsikring er afgørende for dansk skibsfart

08.10.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia først med live-overvågning af undervandsstøj

08.10.2025Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde-tankskib tilbageholdt i Skagen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift and lashing

Kursus henvender sig til kaptajner, overstyrmænd samt officerer med direkte ansvar for lastning, losning, håndtering af lasten.

Dato

20.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal