MSC indgår aftale om første ammoniak-drevne containerskib

Verdens største containerrederi vil også satse på ammoniak som fremtidens grønne brændstof.

MSC har underskrevet MoU med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og SDARI om design og tekniske specifikationer for et ammoniak-drevet dual-fuel containerskib.. Foto: Lloyds Register

Verdens største containerrederi, MSC, har underskrevet et memorandum of understanding (MoU) med Lloyds Register, MAN Energy Solutions og Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI) om designet af et dual-fuel containerskib, der kan sejle på grøn ammoniak. 

Aftalen handler om design og tekniske specifikationer for et 8.200 teu stort containerskib, der skal gøre det muligt for MSC at benytte ammoniak som et alternativ og nul-udledende brændstof. 

Hidtil har verdens førende rederier med Maersk i spidsen satset benhårdt på grøn metanol som det klimavenligere brændstof til de store skibe. 

Som en del af projektet vil SDARI forberede specifikationer og design dokumentation for den ammoniak-drevne dual-fuel variant af en af deres i forvejen udviklede skibstyper. 

Lloyds Register skal verificere, at designet overholder de sikkerhedsstandarder og andre regler, der er gældende i forhold til at benytte ammoniak som skibsbrændstof, mens MAN Energy Solutions skal levere data om motor-design, brændstofforsyning og systemer til reduktion af emissioner, skriver Offshore Energy. 

Problemet med at benytte ammoniak som brændstof er bl.a., at sikkerhedsforanstaltningerne skal være større end ved metanol-drift, fordi stoffet er meget giftigt. 

“Anvendelsen af ammoniak som brændstof i containerskibssektoren vil være afgørende for, at vores industri kan nå de mål for reduktion af udledningerne, som IMO har fastsat, og dette samarbejde på tværs af forsyningskæderne markerer et vigtigt skridt i den maritime industris energiomstilling,” udtaler giuseppe Gargiulo, der er chef for nybygninger i MSC. 

MSC har allerede ti nybygninger i ordre, der forventes at være forberedt for ammoniak-drift, men vil også benytte alternativer som syntetisk LNG og grøn metanol i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningerne. 

MAN Energy Solutions regner med at have en kommercielt tilgængelig ammoniakmotor klar allerede i 2024. 

“For at opfylde dekarboniseringsmålene for vores industri til tiden, er vi nødt til at se nøje på alle brændstofløsninger. At være en del af dette MoU med MSC, SDARI og LR stemmer overens med vores strategiske formål om at levere dekarboniseringsløsninger til vores betroede partnere, og det styrker industriens forpligtelse til at reducere emissioner,” siger Bjarne Foldager, der er chef for 2-takts motorer i MAN Energy Solutions, ifølge Offshore Energy 

Maersk har også forsket i udnyttelsen af ammoniak som skibsbrændstof, men har foreløbig valgt at satse på grøn metanol. 

Det danske selskab får leveret sit første metanoldrevne containerskib allerede i år.  

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Menneskelig fejl bag kollission

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye og forbedrede elektroniske søkort for Grønland på vej

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Norden sælger to gamle og leaser to nye

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark