MSC igen blandt Europas største udledere
NGO´en Transport & Environment placerer rederiet MSC på sjettepladsen over Europas største udledede af CO2 foran en række kulfyrede kraftværker i Polen og Tyskland på baggrund af data fra EU. Maersk kommer ind som den næststørste udleder i shipping-sektoren.
MSC udledte i alt 10,9 mio. ton CO2 i 2020, hvoraf 34 pct. blev udledt ved sejlads mellem europæiske havne. Maersk kommer ind på 2. pladsen med 6,5 mio. tons CO2, hvoraf 21 pct. stammer fra interne europæiske sejladser efter fulgt af CMA CGM (5,0 mio tons), Cosco Group (3,8 mio. tons) og Hapag-Lloyd med 3,6 mio. tons CO”.
Top ti listen omfatter med undtagelse af MSC kulfyrede kraftværker, og Transport & Environment (T&E)efterlyser på den baggrund en EU-lovgivning, der lader EU´s kvotehandelssystem omfatte rederierne - og ikke alene lader dem betale for den CO2, der udledes ved interne sejladser i Europa, men også de øvrige sejladser.
“Alt mindre end et CO2-marked, der dækker rejser uden for EU vil lade de største rederier slippe af krogen og efterlade de mindre operatører, der primært sejler internt i Europa, betale regningen,” siger Jacob Armstrong, der er Shipping Officer i T&E
EU Kommissionen ventes senere i denne måned at offentliggøre sit udspil til en inkludering af skibsfarten i kvotehandelssystemet. Den danske regering - og Danske Rederier - anbefaler på forhånd den mindst omfattende model, der alene omfatter sejladser indenfor EU.
Erhvervsminister Simon Kollerup advarede mod den mest omfattende model, der vil omfatte alle sejladser. Han mener, den vil betyde tab af arbejdspladser og indtjening til Danmark.
Kilde: Transport & Environment.