MSC har sat kurs mod 1. pladsen
Efter mere end et kvart århundrede kan Maersk´s tid som verdens største containerrederi målt på kapacitet snart blive fortid. MSC har med massive opkøb af brugt tonnage og en omfattende ordrebog sat kursen mod 1. pladsen blandt verdens største containerrederier.
Oversigten fra Alphaliner viser med lyseblåt, hvordan en anden dansk Søren er på vej til at overtage den i sig selv ikke så vigtige, men prestigefyldte plads på toppen af listen over verdens største containerrederier.
Søren Toft - nytiltrådt topchef i MSC - kan se frem til at trone på toppen og overhale sin gamle chef, Søren Skou, som den CEO, der råder over den største kapacitet blandt containerrederierne.
MSC nåede op på 2. pladsen i 2004, hvor rederiet siden har ligget lige under Maersk, der har indtaget toppen af listen i mere end 25 år.
Men over de sidste seks måneder har MSC brugt hundrede af millioner af dollars på opkøb af containerskibe i alle størrelse. Senest har rederiet med hovedkvarter i Schweiz opkøbt de to mindre søsterskibe Perseus og Pictor på 925 teu for godt 5 mio. dollars pr. styk ifølge mæglerfirmaet Braemar ACM.
Dertil kommer, at MSC står for en pæn del af de 147 containerskibe, der er blevet sat i ordre siden oktober i fjor, ifølge Clarkson Research Services.
Samlet set er der nu 343 skibe i ordre, svarende til 12,2 pct af den eksisterende flåde målt på teu.
Vokseværket er også stort i franske CMA CGM, der står til at overhale kinesiske Cosco som verdens tredje største containerrederi.
Til gengæld er der hverken tegn i måne eller sol på, at Maersk går i opkøbs mode. Det danske rederi satser benhårdt på at få verdens første nul-udledende container-feeder i søen allerede i 2023 og har flere gange betonet, at selskabet ikke ser behov for at øge sin kapacitet.
Et tredje vækstivrigt rederi er derimod Taiwans Evergreen, der med industriens største ordrebog står til at overhale både ONE og Hapag-Lloyd og indtage 5. pladsen på Alphaliners liste.
Kilde: Alphaliner.