MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

MSC Euribia vil som det første af de helt store krydstogtskibe demonstrere nul-udledende sejlads under jomfrurejsen.. Foto: MSC

“Dette er MSC’s første nul-emissions jomfrurejse i krydstogtbranchen. Vores nye flagskib MSC Euribia er et vigtigt skridt i retningen af at reducere udledningen af kulstoffer og det viser mere end noget andet omfanget af vores engagement,” siger Pierfrancesco Vago, der er bestyrelsesformand for MSC Groups krydstogts-division. 

Det nybyggede skib med plads til xxxx ankommer til København til navngivningsceremoni 7. juni. 

Under den efterfølgende jomfrurejse vil skibet undervejs blive drevet frem af bio-LNG, der er produceret i overensstemmelse med EU´s direktiv om vedvarende energi. 

Men det er alene en demonstration af muligheden, fordi de mere klimavenlige brændstoffer ikke er tilgængelig i tilstrækkelige mængder. 

“Vores køb af bio-LNG vil sende et klart og meningsfuldt signal til markedet om, at der er en efterspørgsel fra krydstogtrederier og den bredere maritime industri efter nye og renere brændstoffer. Vi har brug for, at regeringer, producenter og slutbrugere samarbejder og opskalerer tilgængeligheden af disse meget nødvendige, vitale og nye energikilder,” siger bestyrelsesformanden. 

Den nul-udledende rejse er støttet af det nordiske energiselskab Gasum, der er en førende producent af biogas og som også er førende inden for forarbejdning af bionedbrydelige affaldsfraktioner i Norden. 

Såvel hastigheden som ruten er på MSC Euribias jomfrurejse designet specifikt til at optimere konfigurationen og belastningen af motorerne. Det er gjort for at minimere brændstofforbruget.  

En række eksperter både om bord og på land vil overvåge og optimere alle aspekter af jomfrusejladsen. 

Det vil f.eks. omfatte alt fra motorernes konfiguration til eksempelvis hastigheden på de enkelte ventilatorer eller klimaanlæg i kahytterne samt optimering af rejseplan og hastighed. Alle de kombinerede initiativer har til formål at spare energi for at reducere brændstofforbruget, oplyser rederiet. 

Det 330 meter lange MSC Euribia har plads til omkring 5.000 passagerer og har kostet 770 mio. euro - ca. 5,7 mia. kr. - at bygge. 

-emte 

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Relateret indhold

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første ammoniakdrevne containerskib påbegyndt

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Venezuelanske jagerfly tæt på amerikansk destroyer

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Portugisiske specialstyrker stormer containerskib

04.09.2025SEA HEALTH & WELFARE

Sponseret

Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste klar til at bistå rederier og besætninger med at få bugt med chikane og mobning

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Starlink Maritime hamrer prisen i bund

04.09.2025Maritimedanmark.dk

USA vil straffe Holland for IMO Net-Zero støtte

04.09.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot har røde tal på bundlinjen

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle