Molslinjen solgt for ukendt milliard-beløb
Polaris Private Equity, der indtil nu har ejet Molslinjen, har indgået aftale om at sælge Molslinjen A/S til EQT Infrastructure. Handlen, der er betinget af myndighedernes godkendelse, ventes endeligt gennemført i begyndelsen af 2021. Salgsprisen er ikke oplyst.
”Der er sket store forandringer og fremskridt i Molslinjen de senere år, og vi er meget tilfredse med at kunne aflevere et selskab i særdeles god form. Vi har haft et fremragende samarbejde med Molslinjens ledelse og medarbejdere, og vi er stolte over fremgangen og de resultater, som virksomheden har skabt under vores ejerskab. Vi glæder os til at følge selskabets udvikling og fortsættelsen af den grønne rejse med nye ejere”, siger Jan Johan Kühl, Managing Partner i Polaris.
Rederiet har netop taget en ny færgeterminal i brug på Østhavnen i Aarhus, hvor en del af rederiets flere end 700 medarbejdere arbejder.
”Polaris har været dynamiske og handlekraftige ejere for Molslinjen. I partnerskab med Polaris har vi kunnet foretage de rigtige investeringer, som har gjort det muligt at udvikle og udvide forretningen, så Molslinjen i dag er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Nu ser vi meget frem til at samarbejde med EQT Infrastructure og fortsætte den positive udvikling i en fremtid, som byder på store muligheder – herunder for den grønne omstilling. I EQT får vi en stærk strategisk partner, der ligesom os ser nye muligheder for at styrke Molslinjens position som et uundværligt element i dansk infrastruktur”, siger Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.
Molslinjen har sejlet færger mellem Jylland og Sjælland siden 1966. I 2015 ekspanderede rederiet kraftigt, da antallet af færgeruter blev udvidet fra to til ni, og flåden forøget fra tre til 15 skibe,
Molslinjen er i dag Danmarks største indenrigs færgeselskab med ruterne mellem Jylland og Sjælland samt færgeforbindelser til og fra Bornholm, Langeland, Als, Fanø og Samsø samt Sverige og Tyskland. Ruterne betjener hvert år op til otte millioner passagerer.
Molslinjen og Polaris har løbende investeret i flåde og anlæg, bl.a. en række grønne investeringer, som har bidraget til at sikre en reduktion på 60% af Molslinjens CO2-emission per transporteret kilo de seneste 10 år.
Derudover er der iværksat betydelige investeringer i en ny elfærge, der skal indsættes på Fanø-overfarten i 2021, og verdens største katamaranfærge med dual fuel-motorer, som sættes i drift på Bornholm-overfarten i 2022.
Kilde: Molslinjen