Minister må forklare om Kattegatruten
DMMA og CO-Søfart efterlyser en god forklaring fra myndigheder og ministerier. I DMMA er John Ibsen uforstående overfor, at rederiet flere gange siden foråret sidste år forgæves har henvendt sig til Transportministeriet.
”Hele forløbet kalder på en tilbundsgående undersøgelse. I DMMA savner vi i hvert fald en ordentlig forklaring fra de involverede ministerier og myndigheder. Myndighederne har i det hele taget ikke gjort livet let for Kattegatruten. Sidste år måtte ruten opgive sin hurtigfærge på grund af myndighedernes bagstræberiske indstilling overfor færgens besejling af Kalundborg”, siger sekretariatschef John Ibsen, Dansk Metals Maritime Afdeling og CO-Søfart.
Det er ulogisk, at det ikke kan være en fornuftig forretning i at sejle en lastbil fra Aarhus til Sjælland. At lastbilens varer billigere kan fragtes på gummihjul ned gennem Jylland over Fyn og Storebæltsbroen til Sjælland giver umiddelbart ikke mening.
”Det er ærgerligt, at Kattegatruten må give op, og det er beklageligt, at søtransport har så svære vilkår, siger sekretariatschef John Ibsen.
Kattegatruten skriver i sin pressemeddelelse igår, at det er umuligt at konkurrere, da danske vognmandfirmaer i stadig større grad bruger sydøsteuropæiske vognmandsfirmaer som underleverandører og derfor gør kørsel over Storebæltsbroen mere attraktivt end Kalundborg-Århus ruten.
”Vi har fra de faglige organisationer vist velvilje overfor at forhandle løsninger, der kunne tilgodese rederiet i den pressede situation i konkurrencen med Storebæltsbroen. Det er derfor dybt kritisabelt, at Transportministeriet end ikke har kunnet finde tid til et møde”, siger John Ibsen.
Kattegatruten, der sejler mellem Aarhus og Kalundborg, lukker 12. oktober. Rederiet har i går orienteret alle medarbejdere om lukningen.
Kilde: Co-Søfart