Minimal norsk CO2-effekt af LNG-drift
En række bil- og passagerfærger i Norge, er i løbet af de sidste år overgået til LNG-drift. Det skulle give lavere udslip af blandt andet CO2, men CO2-udslippet fra færgedriften er øget med ni procent fra 2000-2009. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Rambøll.
”Ved LNG-drift går en del af brændstoffet gennem motoren uden at blive forbrændt. Udslippet af uforbrændt metan kan spise hele besparelsen i CO2-udslippet op”, siger civilingeniør Terje Norddal fra Rambøll til avisen Dagens Næringsliv.
Mere trafik og større færger har altså ført til større udslip af CO2 fra de norske færger. For NOx og SO2 er resultaterne imidlertid langt lysere.
”Tallene viser, at NOx-udslippet bliver kraftig reduceret. Det falder mellem 80 og 90 procent. Og SO2-utslippet er i praksis nul”, siger Terje Norddal til Dagens Næringsliv..
Miljøkampagnen Zero kræver nu, at det norsk Næringsdepartement stopper med at markedsføre LNG-færger som en klimaløsning.
”Det er der ikke meget grundlag for. Zero anerkender at LNG er et godt tiltag mod NOx og SOx udslip fra skibe, men det bliver mere og mere åbenbart, at LNG ikke er svaret på de klimaudfordringer skibsfarten står overfor”, siger projektleder i Zero, Olav A. Opdal.
Kilde: Tu.no