Minegigant sælger sidste 11 Valemax
Den brasilianske minegigant Vale har besluttet helt at stoppe som skibsejer. Den enorme satsning blev aldrig en succes og selskabet har besluttet at sælge de sidste 11 very large ore carriers (VLOCs), og chartre dem tilbage. Salget menes at kunne indbringe 1,1 milliarder dollar.
”Udgifterne bør ligge i det samme område fremadrettet. "Den største drivkraft for os er at få konkurrencedygtige fragtrater på leaseback-aftaler. Selskabet forventer at få lidt over 100 millioner dollar for hvert skib, i lighed med tidligere Valemax salg”, sagde finansdirektør Luciano Siani i Vale på en webcast pressekonference.
For otte år siden startede Vale et kæmpe nybygningsprogram på i alt 35 gigantiske malmskibe. Nogle ejede mineselskabet selv, mens andre blev indchartret fra andre ejere. Skibene blev dog næsten fra starten forment adgang til de kinesiske havne, de egentlig var bygget til at anløbe.
De kinesiske myndigheder nedlagde forbud mod anløb af tørlastskibe på mere end 300.000 DWT, samt stillede en række andre krav til skibenes størrelse og dybgang. De pågældende havne var rent fysisk i stand til at modtage skibene. Forbuddet skyldtes angiveligt sikkerhedshensyn.
Først i februar i år ophævede det kinesiske transportministerium forbuddet, så skibe på op til 403.844 DWT, højst 362 meter lange, 65,6 meter brede og have en dybgang på 23 meter, fik lov at anløbe. Alle Valemax-skibe overholder disse krav.
Ophævelsen skete efter, at kinesiske interesser havde overtaget en række af de mere end 400 DWT store skibe.
Vale har afhændet otte Valemax-skibe på over 400.000 DWT i år og 10 i 2012.
Splash 247