Mindre overkapacitet af tankskibe

Det går i den rigtige retning på tankskibsmarkedet. Selvom der stadig er for mange tankskibe på markedet i forhold til efterspørgslen, har de første ni måneder af dette år vist, at det går i den rigtige retning. Færre nye tankskibe end forventet bliver leveret, og flere bliver hugget op.

Analysehuset McQuilling Partners offentliggør i begyndelsen af hvert år en prognose for, hvor mange tankskibe, der vil blive leveret i løbet af året og hvor mange, der vil blive hugget op.

Forventningen i starten af året var, at 124 nye tankskibe ville blive en del af tankskibsflåden i år, mens 60 tankskibe ville blive hugget op, skriver McQuilling Partners.

Noget tyder dog på, at tilførslen af nye tankskibe går langsommere end forventet, mens flere bliver skrottet. Indtil nu i år er kun 79 skibe blevet leveret mod forventet 93, og 64 skibe er modsat blevet skrottet, hvilket overgår forventningerne, der til hele året lyder på 60 skrottede skibe.

De fleste segmenter inden for tankskibsmarkedet lider dog stadig af et problem med overkapacitet.

Kilde: McQuilling Partners

Artikler

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Fiskeribranchen samles i Aalborg

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Flere skibe har sænket farten

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Hirtshals Havn udvider direktionen

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”

Copyright 2023