Mindre flåde medvirkede til Maersk-fremgang
Maersk reducerede i første halvår sin flåde fra 708 til 651 skibe som følge af den reduktion af kapaciteten, der var en af hovedårsagerne til A.P. Møller - Maersk´ stærke kvartalsregnskab. Reduktionen skete alt overvejende blandt de chartrede skibe, hvor 55 blev leveret tilbage til ejerne.
Under finanskrisen var der fokus på markedsandelene og om at holde hele flåden i gang. Resultatet blev en voldsom reduktion i fragtraterne, høje omkostninger og røde tal på bundlinjen. Det lærte ikke alene Maersk, men hele branchen meget af.
En benhård kapacitetsstyring har under Coronakrisen ført til en reduktion af Maersk-flåden med 57 skibe, som der ganske enkelt ikke var brug for, fremgår det af halvårsregnskabet. Maersk styrede - som topchef Søren Skou atter nævnte på dagens presse- og telekonferencer - efter omkostningsreduktioner og øget indtjening.
Nu er volumenerne igen på vej op, men rederiet er klar til at justere kapaciteten ned igen, hvis det skulle blive nødvendigt.
“Vi er 95 pct. tilbage på det niveau, vi lå på, inden pandemien, så vi har mange muligheder for at justere ned igen, men forhåbentlig får vi ret i vores forudsigelser om, at volumenerne vil stige og ikke det modsatte,” sagde Søren Skou på dagens telekonference.
Maersk bygger sin tro på stigende volumener på, at verden ikke vil opleve endnu en global lockdown, men lokale eller regionale nedlukninger, og at verdenshandlen derfor samlet vil vokse tilbage mod det tidligere niveau, hvor der skal transporteres flere containere.