Milliarddyrt krigsskib kan ikke løse opgave
Det største skib i den norske flåde, støtteskibet KNM Maud, er ikke i stand til at løse den opgave den primært er bygget til: at overføre forsyninger til andre krigsskibe mens skibene sejler på havet - såkaldte Replenishment at Sea operationer.
KNM Maud er udstyret med to RAS-rigge, tårne hvorfra der skydes en wire over til de skibe der skal modtage forsyningerne. Forsyningerne er bl.a. brændstof til skibene, men f.eks. også brændstof til de helikoptere der befinder sig om bord på fregatterne.
Men tårnene fungerer ikke, og det er derfor ikke muligt for støtteskibet at udføre sin primære opgave. Det skriver tu.no.
Det hollandske firma der har leveret systemet, er på grund af coronasituationen ikke i stand til at sende medarbejdere til Norge for at reparere anlægget, hvorfor det nu er besluttet i stedet at sejle KNM Maud til Holland.
Det indebærer, at støtteskibet ikke kan deltage i en store flådeøvelse i november, og opholdet i Holland risikerer også at forsinke den endelige ibrugtagning af skibet yderligere.
Den norsk flåde håber dog stadig, at KNM Maud kan nå at være klar til operativ tjeneste i sommeren 2021.
Det norske forsvar kontraherede støtteskibet på det koreanske værft DSME tilbage i 2013. Ifølge kontrakten skulle krigsskibet leveres i september 2016, men det ankom først til Norge i marts sidste år og blev navngivet i maj.
I forbindelse med klargøringen af skibet til operativ tjeneste i den norsk flåde blev det opdaget, at skibet på flere punkter afveg fra de aftalte specifikationer. I november sidste år stod det klart at manglerne var så alvorlige, at de udgjorde en trussel mod skibets sikkerhed, hvorfor der blev nedlagt sejladsforbud.
Først for nyligt er støtteskibet vendt tilbage til søen, dog uden at være operationsdygtigt.
Målet med det 27 500 tons store krigsskib, der er 50 meter længere end de norske fregatter, er at gøre det muligt for den norske flåde at gennemføre langvarige operationer, såvel i hjemlige farvande som i internationale sammenhænge.
Støtteskibet har plads til 9,3 millioner liter brændstof, og er i stand til at tanke to fregatter på samme tid mens det sejler med en fart på 16 knob. Skibet har eget hospital, værksted samt lagre til ammunition og missiler. Der er plads til to store helikoptere på helikopterdækket.
Redaktionen